Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Samsøe & Samsøe Paris
ET KIG INDENFOR, RETAIL

Et kig indenfor: Samsøe Samsøes nye flagship store i Paris

Under den netop afsluttede modeuge i Paris åbnede Samsøe Samsøe deres første franske flagship store i Saint Germain-des-Prés. Vi har talt med medejer Peter Sextus om den nye retailsatsning. 
Under den netop afsluttede modeuge i Paris åbnede Samsøe Samsøe deres første franske flagship store i Saint Germain-des-Prés. Vi har talt med medejer Peter Sextus om den nye retailsatsning. 

I har for nylig åbnet i UK og nu så Paris – er dette et led i en større europæisk, måske endda international, retailstrategi?
“Vi har længe gerne ville åbne butik i både London og Paris – men det kan tage tid at finde det rigtige lokale på den rigtige lokation. Nu skete det tilfældigvis sådan, at vi inden for få måneder har åbnet både London, Bruxelles og Paris. Vi har længe forestillet os, at den første butik i Paris skulle ligge i Marais, men nu kom den til at ligge i Saint Germain-des-Prés, som også er et fedt område med en energi, der passer godt til vores brand.”

I introducerede et nyt butikskoncept i København i foråret. Er det dette, I tager med jer til Paris?
“Interiørkonceptet i Paris er præcis det samme som i København. Dog er alle vores butikker udenfor Danmark monobrand i modsætning til det multibrand-koncept, vi kører i Danmark. Butikken i Paris er på kun 100 kvadratmeter, så selvfølgelig ser den anderledes ud end de 1.000 kvadratmeter, som vi har i Købmagergade – men det er stadig den samme rene og lyse fornemmelse med klare referencer til nordisk design.”

Influencer Sophia Roe til åbningen af Samsøe Samsøes butik i Paris.

Hvordan adskiller butikkerne i København, London og Paris sig?
“Vi udfolder det samme koncept, men tilpasser det til det lokale sted og rum. Som sagt er butikken i Købmagergade meget større end de mere intime butikker i London, Paris og Bruxelles, men alle butikkerne har de samme materialer, farver og elementer som naturligvis bliver kombineret med udgangspunkt i det konkrete rum og ønsket om at skabe en imødekommende atmosfære med et stærk nordisk udtryk.”

Samsøe Samsøes nye butik i Paris

Hvordan er kendskabet til Samsøe Samsøe på nuværende tidspunkt i Frankrig?
“Vi er stadig et lille brand i Frankrig, men det går stille og roligt fremad med kendskabet til os.”

Hvordan kommer I til at markedsføre jer i Frankrig?
“Vores tilgang til markedsføring er egentlig den samme i alle markeder. Vi tror meget på tætte partnerskaber med stærke forhandlere, som også kommunikerer vores brand på deres kanaler. Derudover arbejder vi med lokale PR-bureauer, som kan være vores daglige ambassadører i forhold til presse og influencers. Både presse og influencers i Frankrig har kastet deres kærlighed på Samsøe Samsøe, og det er naturligvis dejligt at mærke, at de hepper, når det går os godt – og at de bakker op i det omfang, det kan lade sig gøre. Det mærkede vi også tydeligt til selve åbningen af butikken, hvor en række af de vigtigste medier, profiler og indkøbere kom og fejrede den nye butik med os.”

Er shows i London og Paris på tegnebrættet – eller måske et ønske for fremtiden?
“Vi er kun lige blevet etableret på Copenhagen Fashion Week og har høje forventninger til, hvordan den platform kan blive endnu bedre for os – så indtil videre bliver vi der.”

Samsøe & Samsøe Paris
Samsøe Samsøes nye butik i Paris

Hvilke forventninger har I til denne satsning?
“Vi tror virkelig på omnichannel, hvor fysisk retail spiller tæt sammen med online og sociale medier. På den måde er den fysiske butik i Paris med til at skabe en tilstedeværelse, som er helt konkret, men som også er med forbrugeren, når han/hun er på nettet, Instagram eller shopper hos en af vores forhandlere eller måske endda i en af vores andre butikker. Det hele skal gerne understøtte den generelle efterspørgsel og vores positionering af brandet. Og så skal hver enkelt butik naturligvis også gerne tjene penge. Forhåbentlig kan vi få en lidt stærkere positionering i Paris og Frankrig med denne butik, Paris er jo en global destination for mode og shopping og på den måde også et vindue til resten af verden.”