Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE, SHOWANMELDELSE

Stjerneskud spænder livremmen ind

Morten Ussing tager springet fra Månen til Danas have, hvor han maler tidløse kjoler med blomster i nordisk ekspressionisme og lander med et ben i hver lejr hos den streetede og den stilige kvinde.
Morten Ussing tager springet fra Månen til Danas have, hvor han maler tidløse kjoler med blomster i nordisk ekspressionisme og lander med et ben i hver lejr hos den streetede og den stilige kvinde.

Morten Ussing, Kinfolk Gallery, tirsdag den 6. august 2019, klokken 13.00

Det er stort spring fra Månen og de ydre galakser til Danas have, fra de opulente omgivelser på Hotel d’Angleterre til livstidsjournalen Kinfolks asketiske lokaler, men Morten Ussing vover at tage rejsen for at lande med sit DNA i baglommen på et sted, hvor han synes, at sit brand hører hjemme.

“Det er jo ikke cykeltøj, men der er da lommer i det!” sagde Morten Ussing med underspillet humor, inden showet i de mere nedtonede rammer. Bevidst valgt for at understrege, at “less is more” også er en måde at være ansvarlig på. Han havde nemlig skruet ned på antallet af styles, som sættes i produktion og øget andelen af bæredygtige materialer til 40 procent – især båret oppe af hans temaprint i genanvendt bambusmateriale, der efterlader minimalt kulstofaftryk.

Med den grønne samvittighed i orden har Morten Ussing stukket en finger i jorden for at mærke efter, hvilken vej han vil gå med sit talent. Hans første kollektioner pegede i retning af næsten couture-agtig eksklusivitet med prinsesseværdige stoffer og snit. Og selv om han ikke har slækket på nogen af delene, virkede hans udtryk i SS20-kollektionen mere moderat og jordnært med omdrejningspunkt i hans håndmalede hortensiamotiver i næsten nordisk ekspressionisme, inspireret af forældrenes have i Jylland.

Ussing havde til showet fået den anerkendte stylist Dennis Bjerregaard til at hjælpe sig med at skabe en anderledes æstetik på catwalken, så selv de fineste brokader, broderier og pailletter fik et mere ungt look med sneakers, rullestrømper i tyl, håndmalede sko og støvletter, og vandkæmmede modeller med punkede bakkenbartlokker omkring ansigtet. Helt klart for at gøre Ussings tøj mere tilgængeligt for andre end de mere modne, stilige kvinder, som er den oplagte målgruppe.

Til dem var der et superflot hvidt jakkesæt i en lækker bomuldstwill med en smal sort stribe – lidt i stil med den ternede kjole, han leverede til Kronprinsessen tidligere i år – salviegrønne flagrende silketoppe med bandeau-snøre over barmen til vide bukser, silke- og pailletshorts med blomsterbroderede organza-T-shirts over, og en smygende slipdress med sprød silkeskjorte og ditto vest over. Måske ikke cykeltøj trods alt, men bestemt mere “streetet” og lige til at parre med et par jeans.

Hans store force, det såkaldte “fine” tøj, manglede dog ikke. Han legede med de klassiske koder uden at sætte dem over styr, og i en tid, hvor dansk mode generelt hyldes for den afslappede, konturløse silhuet, var det en fornøjelse at se kjoler med fokus på taljen. Enten med bløde wienerlæg i en tør, løsvævet hør, lidt mere pigede med rynkede underdele til langærmede overdele i tynd silke, og de balklare og brudeværdige i lyseblå pailletter, hortensiabroderier og elfenbenshvid blomsterprydet organza.

Det klæder brandet at spænde livremmen ind, også i bogstaveligste forstand med slåede bælter i forskellige smukke metervarer og fokus på færre modeller. Men Morten Ussing har så meget talent at byde på, at han måske skulle holde vejret og vælge side, så han kan folde det ud, hvor han naturligt hører hjemme i superligaen af dressmakers, i stedet for at kæmpe i trængslen om det bredere forbrugerpublikum.

Se hele kollektionen her.