Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE, SHOWANMELDELSE

Elvis’ undergang og maksimalistisk farveeksplosion

Scandinavian Academy of Fashion Design var bedst i sine bud på ready-to-wear, men også overdimensionerede silhuetter og psykedeliske krumspring charmerede.
Scandinavian Academy of Fashion Design var bedst i sine bud på ready-to-wear, men også overdimensionerede silhuetter og psykedeliske krumspring charmerede.

Scandinavian Academy of Fashion Design, Gammel Strand, tirsdag den 6. august 2019, klokken 12.00

Scandinavian Academy of Fashion Design, i folkemunde Margrethe-Skolen, har fostret nogle af de mest genkendelige og kendte designere på dansk jord fra Margit Brandt og Rützou til Bitte Kai Rand og Sand. Om nogle af dette års studerende opnår samme folkelige gennembrud, er dog svært at spå om. Men potentiale og kreativitet er i hvert fald tilstede blandt dette års kuld af afgængere, der er skolens kun tredje bachelorårgang siden det gik fra at være en toårig uddannelse til en reel bacheloruddannelse.

Med den smukke baggård og et enkelt lokale indendørs på museet Gammel Strand som location var der også lagt op til kunstnerisk udfoldelse til et af de to skoleshows, det er så vigtigt, at branchen støtter op omkring, men desværre kun sjældent gør. Dem, der valgte at møde op, blev underholdt af alt fra en hybrid af skandinaviske folkekostumer og et Commodore 64-univers, en Elvis-kollektion og et forsøg på at visualisere økoforskeren Donna Haraways cyborg-filosofi.

Som det altid er med skoleshows, kan det være svært at finde en fast rytme, da man bliver bombarderet med den ene konceptuelle kollektion efter den anden, som, hvis ikke det var for dj’ens insisterende techno-toner, ville være totalt usammenhængende. Men diversiteten er både et skoleshows styrke og svaghed, og hvis du er klar på det, bliver du taget med på et kvarters speedtur i 16 unge menneskers kreative rejser.

Denne afgangskollektion havde flere højdepunkter. Det var især godt, når designerne gav prøver på deres evner udi ready-to-wear. Når man rent faktisk kunne se tøjet i det københavnske bybillede – uden anledning af karneval eller, nå, ja, modeuge. Her stod Sofie Johnsen ud med sin kollektion inspireret af fotografen Cindy Sherman og især et billede, hvor en dukke er syet sammen af dele fra en anden dukke, Frankenstein-style. De karakteristiske overdimensionerede sammensyninger prægede derfor for eksempel et løst jakkesæt med talje og et bredtskåret revers. En underspillet, men stærk kollektion.

I den lidt mere spraglede ende, men dog stadig enormt nem at oversætte til gadebilledet, finder man Mads Birkelys kollektion “Elvis’ Inner Demons”, hvor han i fem silhuetter fokuserede på fem ødelæggende faser af verdensstjernens liv. Kollektionen bar præg af en oversized silhuet og røde detaljer i pipings og på patches og flere fortolkninger af denimjakker – og bukser – lige i cowboytrendens tidsånd. Højdepunktet i kollektionen var et look med højttaljede og overdimensionerede, lysebrune bukser med patches og en stor intarsiastrik i en markant rød farve med tre halvnøgne menneskesilhuetter på forsiden.

Selvom det er de mere underspillede kollektioner fra skolens studerende, der er fremhævet her, så var det alligevel også forfriskende at se Isabella Barghis maksimalistiske farveeksplosion, inspireret af vikingetidens psykedeliske brug af svampe før kamp. Her var store silhuetter, lag af farver og stof og cut-and-sew detaljer, og selvom det måske ikke er det kønneste og mest brugervenlige, så fungerede overfloden overraskende godt – specielt i hendes første look, der var domineret af lyserøde og grønne nuancer og cirkelformede cut-and-sew mønstre.

En lovende årgang fra Margrethe-Skolen, hvis studerende gav deres bud på både kreativitet og håndværk, men et større raffinement, overordnet set, må være næste skridt på deres vej.

Se hele kollektionen her.