Nye på kalenderen: Hope
Svenske Hope tager i næste uge for første gang turen fra Stockholm til København med en præsentation under Copenhagen Fashion Week. Vi har talt med kreativ direktør Frida Bard.Svenske Hope har, siden Ann Ringstrand og Stefan Söderberg lancerede deres første kollektion tilbage i 2001, bevist deres værd som ægte skandi-brand, hvor stil, kvalitet og funktion ikke modsiger, men komplimenterer hinanden. Hvor regler er til for at blive brudt. Og hvor herre- og dametøj blot er ord, som man ikke nødvendigvis bør hænge sig så meget i – noget, som kreativ direktør Frida Bard i hvert fald ikke lader sig begrænse af med sine kollektioner, hvor alle styles både bærer herre- og damestørrelser: en skjorte fra damekollektionen har størrelsen til kvinder markeret til venstre, og til højre står den tilsvarende størrelse til mænd. Og det er bare ét af de tiltag, der har sikret brandet succes hos forbrugerne i og udenfor Sverige, hvor mere end 20 forskellige markeder efterspørger Frida Bards designs. Heriblandt i Danmark, som brandet selv kalder sit ’andet hjem’, og hvor de åbnede selvstændig butik allerede tilbage i 2008.
Men selvom Hope er velkendt med Danmark og herunder den københavnske modeuge, blandt andet gennem loyal messedeltagelse, er denne sæson alligevel anderledes. For første gang bryder Hope ud af de trygge Stockholm’ske rammer og tager turen sydpå til København med en debutpræsentation under Copenhagen Fashion Week torsdag den 8. august.
Og så vil nogen måske spørge, hvorfor netop nu? Det har vi talt med kreativ direktør Frida Bard om, som også fortæller, hvorfor hun mener Københavns modeuge skiller sig ud, og hvorfor det stadig er vigtigt at holde fast i det fysiske præsentation i en digital tidsalder.
Hvorfor har I ønsket en plads på Copenhagen Fashion Weeks officielle kalender denne sæson?
“Vi har fulgt Københavns modeuges store udvikling, og hvordan Copenhagen Fashion Week-teamet de sidste par sæsoner har formået at styrke deres internationale omdømme som modeuge. Global ekspansion er et af vores hovedfokusområder lige nu hos Hope, hvorfor en præsentation i København netop nu føles som den helt perfekte timing.
Derudover har Danmark været et kernemarked for Hope siden begyndelsen, både i forhold til retail, wholesale og presse. Vi åbnede vores første butik i København i 2008 og har i mange år brugt de københavnske messer til at præsentere vores kollektioner for indkøberne.”
Hvad håber i på at få ud af jeres præsentation?
“Vores mål med denne præsentation er todelt: det handler både om at møde og nye forbrugere og udvide vores kundegruppe, men også om at skubbe vores egne grænser.”
Har I et særligt fokus i forhold til casting af modeller?
“Diversitet er meget vigtigt for os. Vi tilstræber altid at præsentere en mangfoldig gruppe af mennesker, og derudover arbejder vi altid meget med street casting til alle vores projekter.”
Hvorfor er show/præsentationsformatet stadig relevant i din optik?
“I en verden, hvor meget er blevet digitalt, er det vigtigt ikke at glemme værdien i det personlige møde. En præsentation eller et show er, foruden at møde vores kunder i butikkerne, det sted, hvor vi kan introducere hele vores univers og Hopes kollektioner for forbrugerne. At præsentere en ny sæson i et live format, med alle de aspekter, det medfører – rum, lyd, atmosfære, mennesker – er der, hvor der virkelig opstår magi.”
Hvad mener du, at Copenhagen Fashion Week kan som platform?
“Den gnidningsfrie fusion mellem presse og salg – det er en stor fordel både at have en interessant kalender og samtidig tilbyde så gode messeplatforme for indkøberne. Det, kombineret med det nye fokus på bæredygtighed (både med Copenhagen Fashion Week og Copenhagen Fashion Summit) gør blot modeugen endnu mere relevant. At arbejde sammen om at skabe en mere bæredygtig modeindustri er det mest presserende udvikling, som vores branche står overfor.”
Hopes SS20-præsentation afholdes den 8. august klokken 9.30 – 11.30.