Efter nyt regnskab: Dansk børnetøjsbrand sadler om
Både bruttofortjeneste og bundlinje er dalende for Molo, der derfor har valgt at lægge strategien om – og i 2020 regner med at være tilbage på sporet.Det ruller stadig ind med årsregnskaber fra modebranchens mange brands. En af dem er børnetøjsvirksomheden Molo A/S, der blev stiftet tilbage i 2003. Og her står det klart, at der i 2018 har været flere udfordringer, som har præget økonomien.
Bruttofortjenesten er faldet fra 59,3 millioner kroner i 2017 til 49,3 millioner i 2018. Endnu værre ser det ud med bundlinjen, der er voldsomt reduceret. I 2017 endte denne på 14,6 millioner kroner. I 2018 er den nede på 5,2 millioner kroner.
Ifølge direktør Mogens Jepsen, er det da heller ikke et tilfredsstillende resultat. I ledelsesberetningen fremgår det, at tilbagegangen blandt andet skyldes udviklingen for og imellem tidens detailhandel og e-commerce, hvilket har skabt et svært marked at navigere i. Af denne grund har Molo valgt at sortere ud i kundekartoteket for at rette op på udviklingen, hvilket dog også har sat sit præg på toplinjen i dette regnskab.
“Virksomheden mener dog, at dette er den rette beslutning, og forventer at gå en lys fremtid i møde, men visse organisatoriske og arbejdsmæssige forandringer bør implementeres for at sikre, at dette kan gøres på en økonomisk forsvarlig måde,” skriver de i ledelsesberetningen og forklarer, at de allerede har taget en række vigtige beslutninger, som har påvirket regnskabet for 2018 negativt, men som de også mener er nødvendige i ønsket om fremtidig vækst.
I regnskabsåret for 2019 regner Molo også med at være økonomisk påvirket af disse forandringer, men noterer ligeledes, at:
“2020 forventes at få virksomheden tilbage på sporet igen i forhold til tilfredsstillende indtjening.”