Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
H&M Global Change Award Petit Pli
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

H&M Global Change Award: Biologisk nedbrydelige materialer og voksetøj til børn blandt vinderne

Stockholm City Hall dannede her til aften rammen om årets Global Change Award, der blandt andet belønnede biologisk nedbrydeligt læder, brændenældefibre og elastisk børnetøj.
Stockholm City Hall dannede her til aften rammen om årets Global Change Award, der blandt andet belønnede biologisk nedbrydeligt læder, brændenældefibre og elastisk børnetøj.

“At vinde The Global Change Award betyder alt for vores innovation. Det er en enestående mulighed for at få træning og opleve succes. Det har aldrig været nemt at få pengestøtte i Peru, men denne støtte hjælper vores ide ud på markedet og vil blive brugt til at bygge de grundlæggende produktionsfaciliteter og styring af produktion og distribution.”

Sådan siger Isemar Cruz Loayza fra La Qara, et af vinderprojekterne i den tilbagevendende designkonkurrence Global Change Award, som H&M Foundation, en non-profit-fond som er privatfinansieret af familien bag H&M Group, afholder hvert år. Her belønnes fem innovative ideer med pengepræmier på baggrund af deres arbejde med at gøre modebranchen mere bæredygtig.

”Vinderne af Global Change Award beviser, at det er muligt at forbedre modeindustriens miljøpåvirkning. De er en sand inspiration og fantastiske partnere for enhver modevirksomhed, som vil bidrage til at beskytte både vores planet og levevilkår,” siger Karl-Johan Persson, bestyrelsesmedlem i H&M Foundation og CEO i H&M Group, i en pressemeddelelse.

‘Lab Leather’ af Le Qara.

Funding er altafgørende

For mange af de ansøgende innovationsprojekter er idet sær funding, der udfordrer dem i at få projektet fra idefasen til det endelige resultat. Faktisk peger hele 45 procent af ansøgerfeltet på, at funding er den største udfordring forbundet med deres arbejde. Som noget nyt i år har H&M Foundation derfor indledt et samarbejde med crowdfunding-platformen Indiegogo, der skal give deltagerne en platform til at indhente flere midler efter vinderceremonien. Det giver samtidig mulighed for at skabe et mere direkte forhold mellem forbrugere og innovatører.

“Forholdet med Indiegogo er spændende, fordi det tilføjer et vigtigt element, der gør det muligt for forbrugerne at være med til at finde og støtte fremtidens bæredygtige stil. Det giver innovatørerne muligheden for at skabe forbindelse til deres fremtidige forbrugere og samtidig få vigtig feedback og godkendelse. Indiegogos tilbyder en platform, hvor enhver kan afprøve sine vinger og forhåbentligt med succes til følge, i stil med Global Change Award,” siger Erik Bang, Innovation lead hos H&M Foundation og bliver fulgt op af Ryan Mario Yasin, stifter af en af vinderinnovationerne, det elastiske børnetøjsmærke Petit Pli, der i pressemeddelelsen siger:

”Ekstra funding kan give os mulighed for at eksperimentere med genanvendte fibre, farver og mønstre, som vores størrelse lige nu umuliggør. Det kan også gøre os i stand til at hyre ekstra folk ind forud for en opskalering af Petit Pli-produktionen.” 

‘Sustainable Sting’ af Green Nettle Textile.

Et diverst vinderfelt

Det samlede ansøgerfelt, der er vurderet af at panel af bæredygtighedseksperter, var bredt og verdensomspændende. I alt var der 6.640 ansøgere fra 182 lande, hvoraf flest kom fra Indien, Nigeria, Pakistan, USA, Ghana, Bangladesh, Kenya, Storbritannien, Indonesien og Sydafrika. Altså et overvejende ikke-vestligt ansøgerfelt. Det skal derudover nævnes at 47 procent af disse projekter faktisk ledes af kvinder og at det fortrinsvis er yngre mennesker og studerende, der har søgt, 41 procent af ansøgerne er således mellem 25 og 34 år.

Det samlede vinderfelt, der deles om den samlede pengepræmie på 1 million euro, udgøres af:

  • ’The Loop Scoop’ af circular fashion fra Tyskland, €300.000, som har skabt et digitalt system med formålet om at skabe et lukket tekstilkredsløb
  • ’Sane Membrane’ af dimpora fra Schweiz, €250.000, som har skabt en membran til funktionsovertøj, der er biologisk nedbrydelig og mineralbaseret.
  • ’Sustainable Sting’ af Green Neetle Textile fra Kenya, €150.000, der har skabt bæredygtige fibre af brændenælder og som arbejder for bedre vilkår for bønder i Kenya.
  • ’Clothes that Grow’ af Petit Pli fra UK, €150.000, som har skabt børnetøj, der kan vokse med barnet gennem en plisseringsteknik.
  • ’Lab Leather’ af Le Qara fra Peru, €150.000, der ved hjælp af laboratorie-fremstillede mikroorganismer har skabt biologisk nedbrydeligt, vegansk læder.

Ud over pengepræmierne og det mulige samarbejde med Indiegogo, får vinderne også plads på et etårigt accelerator-program, som H&M Foundation udbyder i samarbejde med Accenture og KTH Royal Institute of Technology, der skal understøtte deltagernes egen fremtidige udvikling.