Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Svensk modekæde i sparerunde: Vil reducere omkostninger med 200 millioner

Gina Tricot har igangsat en større spareplan, der blandt andet medfører flere afskedigelser og en ny digital strategi.
Gina Tricot har igangsat en større spareplan, der blandt andet medfører flere afskedigelser og en ny digital strategi.

Gina Tricot er bare én af de svenske modekæder, der er stærkt repræsenteret herhjemme. Hele 16 butikker har virksomheden fordelt rundt om i Danmark, foruden de 180 butikker, de har på verdensplan. Men selvom det tyder på, at det går rigtig godt, har virksomheden alligevel annonceret igangsættelsen af en større spareplan. Det skrev Gina Tricot i en pressemeddelelse i går.

Målet med spareplanen er at fremtidssikre og tilpasse kæden til tidens foranderlige forbrugeradfærd. Planen fortsætter frem til 2020, hvor ledelsen håber, at omstruktureringerne har styrket Gina Tricots fremtidige konkurrenceevne tilstrækkeligt.

“Hele modebranchen står over for store udfordringer og er tvunget til at ændre sig hurtigt. I de senere år har vi ændret store dele af virksomheden og gjort store fremskridt digitalt, samtidig med at vi har optimeret vores butikker. Men vi kan ikke læne os tilbage. Vi bliver nødt til at fortsætte med at gasse op og bremse på samme tid for at imødekomme ændringerne i markedet,” siger Gina Tricots administrerende direktør Magnus Månsson i pressemeddelelsen.

Ny plan skal spare Gina Tricot 200 millioner kroner

Sammenlagt skal spareplanen være med til at reducere virksomhedens omkostninger med 200 millioner svenske kroner frem mod 2020. Det skal blandt andet ske gennem afskedigelser af medarbejdere, mere specifikt skal omkring 30 medarbejdere afskediges på hovedkontoret i Borås i Sverige. Udenfor Sverige påvirkes Gina Tricots medarbejdere hovedsagligt ved, at butikspersonale fremover tildeles færre timer for at reducere omkostningerne.

“Det er en tung besked, men vi skal handle nu, hvis vi skal kunne tilpasse organisationen til virkeligheden, som den ser ud lige nu, og hvis vi skal klare de investeringer, vi skal foretage i fremtiden,” siger Magnus Månsson videre og fortæller, at de i løbet af det seneste år har øget deres online handel med omkring 30 procent, både via egne kanaler og gennem partnere. Af denne grund har de i forbindelse med spareplanen også initieret en ny strategi, som indebærer fortsatte digitale investeringer, for på den måde at øge deres samlede vækst.

Gina Tricot sælger på nuværende tidspunkt deres tøj i mere end 30 lande på verdensplan, blandt andet gennem deres mere end 180 butikker fordelt i Sverige, Norge, Danmark, Finland. Kæden har knap 1900 medarbejdere ansat og blev stiftet i Borås i 1997 af Jörgen Appelqvist.