Digital dekadence i en vellykket cocktail
De modige influencere bag Rotate Birger Christensen bød op til fest i ultrakorte aftenkjoler og kropsnære catsuits med vintage-inspiration fra stærke årtier i det 20. århundrede.Rotate by Birger Christensen, Shanghai Restaurant, torsdag den 31. januar, klokken 17.00.
Det er ikke svært at forestille sig en modereportage for sig på Shanghai, en af Københavns ældste kinesiske restauranter. De røde svingdøre, udskårne lofter, håndmalede glaslamper og højryggede stole ville være en perfekt kontrastrig kulisse for den nye festkollektion fra de danske stylister Jeanette Madsen og Thora Valdimars. Og det var præcis, hvad den var, her til deres første modeshow efter debuten i sommer.
Sammen under navnet Rotate og i samarbejde med Birger Christensen har de fundet formlen på partykjoler, hvis lige man ikke finder på den danske modescene og som man ellers kun ser i de bedste internationale vintagebutikker – i helt opdaterede versioner forstås.
Selv fortalte influencer-duoen, at de manglede cutting edge-kjoler, som hylder kvindens krop og som de selv havde lyst til at have på til fest og bryllup, da de debuterede under modeugen i august. Og endnu engang var scenen sat til udansk dekadence i Shanghais pittoreske lokaler med et lille show af aftentøj med kropskontakt.
Buksedragter i blonde med nude underfor og spaghettistropper eller skinnende jersey med bar ryg, der lænede sig op ad den amerikanske kultdesigner Halston, skilte sig ud fra grundstammen af kjoler i al deres mangfoldighed. Sidste sæson var det især de ultrakorte, kropsnære hylstre med overdimensionerede 80’er-ærmer, der vakte opsigt både på catwalken og de sociale medier, og den silhuet har de ført videre i forskellige skinnende materialer.
Fine var også frakkekjolerne med lidt vidde i det stumpede skørt i pink og sort, som kunne minde om mere tækkelige forbilleder fra 50’erne, og samme længde prægede de noget blødere 70’er-inspirerede luksushippie styles med store, rynkede flæsekraver trukket ud over skuldrene. Der var også tydelige referencer til både 30’erne og 40’erne i nogle af de længere kjoler med mange lækre detaljer som bløde pufærmer, overtrukne knapper og spæde taljemarkeringer. Det er tøj, der kræver gode ben, men som en prominent dansk stylist bemærkede: ’du kan jo også tage et par bukser eller leggings under kjolerne, så du ikke føler dig så bar’.
Den første kollektion vakte så meget opsigt – takket være markedsføringsstrategien om primært at lade det være et digitalt brand – at det anerkendte finansmagasin Forbes har udråbt Rotate Birger Christensen til at være et navn, man skal holde øje med i 2019.
Det vil være mærkeligt, om samarbejdet mellem de to yngre influencere og det 150 år gamle danske pelshus ikke også bliver en vellykket cocktail igen med den nye kollektion. De har i hvert fald tøjet til at fejre succesen i.
Se hele kollektionen her.