Morgenluft og magtdemonstration fra mfpen
Designer Sigurd Bank forstår intuitivt, hvad vi har brug for lige nu; det langsomme, kvalitetsbevidste og smukke. Og med sit første show viser han en ny vej for dansk herremode.mfpen, Morgenluft, Institut for Samtidskunst, torsdag den 31. januar, klokken 09.00.
På ganske få sæsoner har Sigurd Bank slået sit navn fast med mfpen, som har opdyrket en loyal skare af følgere blandt herretøjsfans i København. Internationalt er der gang i den – især de japanske indkøbere har fået øjnene op for ham og designeren har aldrig haft så travlt, som han havde under den netop overståede modeuge i Paris.
Ved torsdag morgens første show – der også var brandets første modeshow – forstod man hvorfor. For Bank forstår intuitivt, hvad den moderne herregarderobe kan bestå af og viser en vej frem i den tid, vi lever i. Han prøver ikke at lave særlig interessant tøj – sådan beskrev han det efter showet på ydmygeste vis – men måske lige præcis derfor er hans tøj og kollektion netop så rasende interessant; fordi det viser den virkelighed vi lever i; at vi har brug for mindre tøj, men bedre tøj. At vi ikke behøver gå ned på æstetik eller design, men kan finde kvalitetsfokuserede, veldesignede produkter, produceret i Europa og lavet af fabelagtige metervarer. I dagene inden showet fik undertegnede en gennemgang, og det er ikke kun med hans show, at kollektionen præsenterer sig flot. Når den hænger på bøjler og stativ, har man instinktivt lyst til at købe en række pieces; for man ville ikke have brug for mere for at se smart ud i virkelig, virkelig lang tid.
Silhuetten er blød og oversize på en måde, der ikke virker påtaget. Farverne er nedtonede, men insisterende som i den helt klare navy-stribede bluse, der står skarpt. Overtøjet – åh gud, jeg kunne eje alle frakkerne (og bukserne og bluserne og dynejakken og vesten og altså, ja, det hele) – er velkomponeret, skiftende mellem varme uldfrakker og de lidt tyndere sager, der poser en smule og giver lidt mere tekstur. Dunveste i grå med koralfarvet inderfor kan vendes i en kollektion, der er større end tidligere og giver flere valgmuligheder, der forhåbentlig både kan sikre lidt bredde og muligheden for at skabe et stærkere økonomisk fundament.
Han er en materialenørd, hvilket kommer til udtryk i stort set hele kollektionen. Han prøver at kommunikere kvaliteten ved for eksempel at fjerne tagget fra nakken i skjorter og bluser og i stedet printe vaskeanvisning og produktionstekst på brystet – genialt fundet på og en god måde at vise print på. Hvad der ikke kommunikeres, er de mange bæredygtige materialer; udover at vi taler køb-mindre-køb-bedre-kultur på allerbedste vis, er noget af bomulden økologisk, jerseyen GOTS-certificeret, dynejakkerne lavet med eco-down og de tynde, flagrende og halvgennemsigtige skjorter er i lavet i bionedbrydeligt Tencel. Bank vil ikke råbe højt – hverken om sit tøj eller bæredygtighed, men nogen skal jo gøre det. For han og brandet fortjener det i allerhøjeste grad som en af dem, der kan være med til at sætte skub i ikke bare bæredygtigt tøj, men mænds (for)brug af den moderne garderobe.
Hold øje med ham, for han har et skarpt øje, et godt (og ydmygt) sind og ikke mindst den forståelse for vores samtid, som kun et ægte talent kan omsætte til tøj. Bravo.