Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE, SHOWANMELDELSE

Hvor vi krydser grænsen mellem by og natur, det hjemlige og verden omkring os, står Ganni anno 2019

Ganni satte fornyet ind på kjoler og gav os på raffineret vis lyst til at flytte fokus fra kære København til den store verden omkring os.  
Ganni satte fornyet ind på kjoler og gav os på raffineret vis lyst til at flytte fokus fra kære København til den store verden omkring os.  

Ganni, Life on Earth, Jenagade 22, torsdag den 31. januar 2019, klokken 19.00.

Det er i høj grad energien, der definerer Ganni, og her til brandets AW19-kollektion ’Life on Earth’ var den i aller billedligste forstand samlet fra alle verdens hjørner: Fra de brogede kvarterer i Paris, hvor kreativ direktør Ditte Reffstrup faldt ind i en gruppe dansende damer foran en afrikansk frisør, fra østens mega-metropoler og oldgamle kulturer til den vilde natur, vi så grådigt indtager og i alt for høj grad overtager. Denne inspiration var storslået understreget med showets 70 meter lange back drop af storskærme, der viste den prisvindende fotojournalist Ami Vitales imponerende billedarkiv. Et arkiv, der sammen med naturforskeren David Attenbouroughs velkendte TV-stemme tog os med verden rundt, inden billeder og musik skiftede fokus til det mere urbane, og det egentlige show begyndte.

For det var virkelig mødet mellem natur og urban kultur, der lå som en næsten politisk tråd igennem kollektionen uden det blev aktivistisk eller påtaget. Første look på model Hannah Motler var også en hyldest til planeten. En smuk pailletbesat kjole med vores planet printet på mørkt skinnende pailetter med rundet slids i det trekvartlange skørt og svag transparens i ærmerne. Slangeprint viste sig på rød silke, lyseblå vandfald på den smukkeste meget korte slå-om-kjole med puffede ærmer, stjernetegnsbroderier åbenbarede sig på sort denim og en sort kjole i 100 procent genanvendt nylon krammede sig elegant om kroppen, mens urbane, lette dynejakker igen skabt i samarbejde med 66° North tog hånd om den uundgåelige outdoor-trend, som Ganni i den grad udforskede i sommer (en var med en dyb ryg, hvilket forekom lidt mere fjollet end egentlig anvendelig, men lækkert så det ud). Også i farvepaletten var inspirationen synlig, de jordnære nuancer, der fik modspil af blandt andet en stærk lilla, den klassiske leopard og et smukt, småblomstret print samt det før beskrevne slangeprint.

Det er nødvendigt at fremhæve den nærmest skulpturelle trenchcoat i double bonded-bomuld (en kraftigere version af en model fra i sommer) men ellers var det kjolerne, der stjal fokusset: En sort blomstret minimal korsagekjole draperet over en slangeprintet silkeskjorte (og cool Nina Marker), en grå diskretternet, højtopslidset ærmeløs kjole over brede skindbukser, en korte supershiny pailletsag over en dyblilla denimjakke og den løse skjortekjole med den runde silhuet over skuldre og ærmer, der elegant blev lukket i siden af de store similiknapper, der glimter flere steder igennem kollektionen – en kjole, der også kom med sarte pastellyserøde blomster på råhvid baggrund tilsat Gannis nye kollektion af tasker og høje western-inspirerede støvler, som vi nok kan forvente hærge fortovene, når sommeren lukker ned. Dette genkomne kjolefokus, som jo også er det, som Ganni først gjorde sig bemærket med, klæder dem og viser, hvor alsidigt, hverdagsagtigt, verdsligt, voksent, ultraungt, bad ass partywise og individuelt man kan style og bruge deres tøj.

De store skalaer og det globale verdenssyn klæder Ganni, der på kort tid er gået fra at være det ultimative Københavner-brand til et internationalt modehus, der samtidig også tager et voksent ansvar for det aftryk, de sætter på kloden. En rejse, der – helt bevidst – tager dem væk fra det mere lettilgængelige og kommercielle og hen til et mere nuanceret, alsidig designimage. Det klæder dem og giver os lyst til at rejse med dem – kloden rundt.

Se hele kollektionen her.