Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Martin Asbjørn
MODEUGE, SHOWANMELDELSE

Martin Asbjørn har vist fundet formlen

Martin Asbjørn viste en kollektion, der både trækker tråde til hans DNA og viser en mere klar retning fremad på den allermest positive måde.
Martin Asbjørn viste en kollektion, der både trækker tråde til hans DNA og viser en mere klar retning fremad på den allermest positive måde.

Martin Asbjørn, Freedom, H.C. Andersens Boulevard 27, onsdag den 30. januar, klokken 18.00.

Martin Asbjørn har over de seneste sæsoner fået slået sit navn fast med god tailoring, sans for forskellige årtiers herremode og en god forståelse for farver. Onsdagens tidlige aftenshow i Dansk Arkitektur Centers gamle lokaler var en god opvisning for designeren, der er uddannet herreskrædder og grundlagde sit brand i 2014.

Under navnet Freedom vævede Asbjørn en fortælling, der på en og samme tid trækker tråde til hans tidligere kollektioner og fortsætter historien og udviklingen af hans brand på bedst mulige vis; nemlig ved at vise en forholdsvis stor kollektion, der – godt stylet – viste vejen frem mod mere salgbare pieces, ting man kan se leve på gadeplan og den slags tøj, mænd køber, når de vil give den ekstra gas.

Foto: Copenhagen Fashion Week.

Tidligere har Asbjørn haft tendens til at kunne kamme en smule over på storytellingen, men her var det skarpt kurateret med inspiration i 30’erne, 60’erne og 90’ernes herregarderobe, mixet med R’n’B-referencer, som han fortalte umiddelbart efter showet.

En farvepalet holdt i brune, sorte, sandfarvede og pastellede nuancer fik kontrast af et vanvittigt flot slangekindsprint i glimtende bronze – på jakke, frakke og kasket gav det lige præcis det hint af drømmegarderobe, som man gerne vil have.

Foto: Copenhagen Fashion Week.

Samtidig er der fint army-agtigt print, og rent stylingmæssigt var showet godt løst ved at lave lag-på-lag: nogle vil mene, at der bliver for meget lir, men det giver rent forestillingsmæssigt beskueren den fordel, at man kan se hver enkelt style i sin egen garderobe – man behøver ikke et helt look, men kan se en T-shirt, en bluse eller en jakke fungere sammen med ting, man allerede ejer. Det gør billeder og feelingen mere salgbar og kan – forhåbentligvis – være med til at skabe et mere sikkert fundament for et brand, der stadig er på vej op.

Enkelte pieces falder måske en anelse udenfor, men Asbjørns store force er hans forståelse for teknik; han kan skabe velsiddende overtøj og frakker, der ikke poser – styles, som virkelig mange mænd vil se velklædte ud i uden at føle det som et kostume; styles, som virkelig mange mænd kan føle sig afslappede i uden at sidde i en joggingbuks; ting, som virkelig mange mænd vil opleve som et festligt indslag i en monokrom garderobe.

Foto: Copenhagen Fashion Week.

På den vis klæder det designeren at skabe et look, der kan være med til at skabe og genskabe fortællingen om den moderne mand. Hvor sidste kollektion blandt andet handlede om at skabe et look, der fik mænd til at føle sig mere ’på’ og kunne være med til at skabe deres personlighed, så fortsætter denne kollektion den fortælling, men i en langt mere hverdagsnær kontekst. Det er godt set og helt nødvendigt – for han kan noget, Martin Asbjørn. Nu er det – fem år efter grundlæggelsen af sit brand – på tide, at der konsolideres, så hans navn og hans brand kan slås endnu tydeligere fast.

Foto: Copenhagen Fashion Week.

Se hele kollektionen her.