Blomsterbarnet bestod prinsesseprøven
Der har været buzz omkring Emilie Helmstedt, siden hun i sommeren debuterede i Operaen på Christiania og scorede en velfortjent modepris indenfor kort tid, og hun levede op til forventningerne med eventyrlige kjoler og en cool quilt-jakke.Helmstedt, Imagination, Danmarks Designmuseum, Onsdag den 30. januar, klokken 11:00.
Den eventyrlige tone blev slået an, så snart vi kom ind i Designmuseet og blev budt velkommen af et farverigt, håndmalet, quiltet tæppe af silke. Og i bogstaveligste forstand, da vi kom op i Festsalen, hvor sprøde toner fra barndommens spilledåser af blik var på repeat, mens forventningsfulde mentorer, presse, indkøbere, venner og familie satte sig rundt om den overdimensionerede himmelseng i Poul Gernes-palet med legesyge print på sengetøjet.
H.C. Andersen-historien om prinsessen, der blev sat på en prøve med en ært under de mange madrasser for at bevise sin ægthed med efterfølgende blå mærker, var designer Emilie Helmstedts inspiration og ramme for den første større kollektion, efter hun velfortjent vandt Magasin du Nord Fashion Prize sidste efterår. Man kunne vælge at tage hende på ordet og fundere over, om hun med den bestod nutidens lakmustest: er hun en ægte designer?
Siden debuten sidste sommer har der været en buzz omkring blomsterbarnet fra Christiania, fordi hun går mod strømmen af den gængse mode og skaber sit eget univers uafhængig af sæsoner. Hun er et sjældent talent, en multikunstner fuld af poesi – og hun indledte faktisk showet med at komme ind og læse lidt knækprosa om drømme og fantasi højt, som tog os i hånden.
Der var ikke sparet på nogle af delene i den smukke feminine kollektion, hvis bærende element er de håndmalede og originale trykte mønstre på silke. Hun slog igennem sidste år med de pastelfarvede slikkepinde-stribede pyjamasser, og der var stadig nattøj til dagbrug. Nogle i pastelfarvede skaktern, andre med næsten barnlige motiver af regndråber og paraplyer, men mest klædeligt med nye rombe-formede mønstre.
Der var en flot fornyelse i kjolerne fra sidste kollektions enkelhed i designet for at lade stofferne komme til deres ret. Det var især detaljerne ved de lang ærmer, som gav prinsesse-associationer med puf og pos, enten snøret med lange lidser eller holdt fast med små stropper. Det eventyrlige look blev kronet af sjove showpiece-hårsmykker designet af guldsmed Gerda Monies, mens Emilie Helmstedt havde lavet et samarbejde med Birkenstock om komfortable metallic-sandaler som kontrast. Selvom det er hendes personlige stil, der slår igennem, kunne man sagtens se især kjolerne sat sammen med et par skarpe stiletter.
Hun bestod prinsesseprøven med en kort håndquiltet (vinter)jakke, hvor stingene følger de håndmalede mønstre. Ikke noget at sige til, at hun fik stående applaus.