Modeugen indefra: Sophie Noreng
Det er hende, der trækker i trådene, når Copenhagen Fashion Weeks showkalender skal strikkes sammen, og så er hun samtidig i spidsen for at invitere de vigtigste internationale gæster.For Sophie Noreng, Head of Business & Operations hos Copenhagen Fashion Week, er modeugen en fejringsuge. En travl én af slagsen. Men også kulminationen på seks måneders hårdt arbejde med at samle det bedste line-up af både showbrands og gæster, for at skabe en symbiose mellem brands, presse, indkøbere og influencere.
Hvordan forbereder du dig til Copenhagen Fashion Week?
“Som ansvarlig for Copenhagen Fashion Weeks showkalender og hospitality-program skal jeg sikre, at vores internationale presse- og influencergæster oplever det allerbedste af modeugen og af København som by. Jeg forbereder mig derfor ved, sammen med mit seje team, at prøve at skabe det stærkest mulige program til dem, mens de er her. Vi arbejder altid ud fra den platform eller det medie, som vores gæster kommer fra, og tilpasser deres program fuldstændig efter, hvad der passer til det. Og det ligger der enormt meget arbejde i, fordi vi skal sætte os ind i både dem som personer og medier, men også alle showbrands og de begivenheder, som foregår under modeugen. Så snart showkalenderen er lagt og offentliggjort, består mit og mit dygtige teams arbejde i at forberede gæsternes ophold. Det er alt fra at modtage dem i lufthavnen, til at køre dem til deres lækre hotelværelse på Skt. Petri med skræddersyede velkomstpakker. Og selvfølgelig planlægge hvilke shows og events, de skal deltage i, for at Copenhagen Fashion Weeks showbrands får den bedst mulige eksponering af de helt rigtige personer. Forinden er der en masse forberedende arbejde med både bil- og hotelpartner og planlægning af hele serviceringen. Vi går meget op i at give gæsterne får en 360 graders ’full Copenhagen Experience’. Så vi guider dem også til, hvor de skal spise, og hvad de skal opleve og se rundt omkring i byen. Derfor går en del af min tid også med at være nysgerrig og holde mig opdateret med, hvad der popper op af nye spisesteder og kulturelle attraktioner – og selvfølgelig prøve dem.”
Det lyder omfangsrigt. Men hvad er din væsentligste opgave?
“Vi flyver folk ind for at skabe eksponering for designerne, der løbende kommer med feedback til, hvem der kunne være relevante for dem at invitere. Det vigtigste for mig er at skabe de bedste oplevelser for vores gæster, så de har lyst til at dele deres begejstring over Copenhagen Fashion Week og byen. Jeg plejer altid at sige, at de skal have den oplevelse af København, som jeg ville give mine egne gæster. Det er da også den personlige oplevelse, som vi får ros for. København har som by ikke den samme volumen som Paris og London, men man får en bestemt familiær fornemmelse, når man kommer her. Så vi gør en dyd ud af at personliggøre alt til gæsterne. De bliver for eksempel mødt af folk, der taler til dem på fornavn, mens der på hotellet er tøj og mad specielt til dem. De får også en hilsen fra modeugens direktør, og hvis de har en helt bestemt snack, som de elsker, sørger vi også for det. Mit team har derfor rigtig meget dialog med gæsterne op til modeugen, så vi kan gøre oplevelsen så personlig som muligt for dem og lære dem at kende. Det kræver meget logistik, men vi slår os op på, at Copenhagen Fashion Week er en hyggelig og intim modeuge at komme til. Det har vi arbejdet hen imod i de fire år, jeg har været har, og jeg føler efterhånden, at vi er lykkedes rigtig godt med netop det.”
Hvornår er tempoet højest i løbet modeugen? Og hvornår kan du ånde lettet op?
“Vi har travlt hele modeugen. Det starter, når gæsterne ankommer mandag, og så peaker det egentlig fra tirsdag, hvor showkalenderen skydes i gang, og fortsætter indtil sidste event er overstået fredag eftermiddag. Her kan jeg puste ud. Showkalenderen er kørt færdig torsdag aften, og fredag har vi besøgt messerne og The Jewellery Room, og gæsterne er forhåbentligt glade og tilfredse. Under showdagene er vi hele tiden på vej, så det er rart fredag at have lidt mere luft i planen til at tale med folk og også tid til i teamet at vende vores oplevelser de seneste dage.
Hvad glæder du dig mest til ved den kommende modeuge?
“Jeg glæder mig altid til at se det hele leve. Alt det, vi har arbejdet på i et halvt år. At se det hele løbe af stablen. Og selvfølgelig opleve alle shows, livet omkring catwalken og stemningen i byen. At se København folde sig ud som en scene for de mest inspirerende kreative mennesker – streetstyle, som er vokset helt ekstremt de senere år, er jo et show i sig selv. Modeugen er en mulighed for at vise verden, hvad vi kan i Danmark – både som mode- og designdestination, men i højere og højere grad også som kulturel, gastronomisk og livsstilsscene. Det er også altid dejligt at opleve lyset i vores gæsters øjne, når de oplever et fedt show eller har været til et fantastisk arrangement. Og jeg glæder mig helt vildt til at se hele mit team shine, at opleve dem være en del modeugen og se deres stolthed, når de oplever de små successer, der opstår, som når de slukker ildebrande, eller noget er forløbet helt som planlagt.”
Copenhagen Fashion Week ansatte Cecilie Thorsmark som ny direktør i november. Har du kunnet mærket nogen forskel fra de tidligere sæsoner?
“Med Cecilie er vi startet med en proces, der på international skala skal gøre modeugen til verdens mest bæredygtige modeuge. Hun har endnu ikke haft en hel sæson at sætte sit præg i, men der er allerede på den korte tid, hun har været her, blevet sat en masse sejl i søen henimod netop det, og de nye tiltag og fokuspunkter har alle et fokus på bæredygtighed. Det betyder også, at der bliver skåret mere ind til benet både i forhold til kurateringen af showkalenderen, men også de internationale gæster, vi inviterer. Der bliver prioriteret profiler, der enten har noget med bæredygtighed at gøre eller som virkelig er store spillere på verdensscenen, og derfor kan gøre en forskel for os som modeuge og for vores showbrands. København som modeby har momentum, og det kan man mærke ret direkte i min funktion. Før skulle vi kæmpe for bare at få folk i tale, og vi skulle oveni købet leve op til en masse krav, hvis vi endelig fik hul igennem. Nu kontakter de selvsamme gæster os længe inden for at få lov til at deltage i modeugen.”
Er der én ting, man ikke ved om dit arbejde?
“Under modeugen er jeg med gæsterne rundt og en del af byens puls. Så hvis man møder mig til et show eller en begivenhed, tænker man måske ikke over, hvor meget forberedelse, der ligger forud. Lige når modeugen slutter går vi i gang med evaluere og skrue de kommercielle partnerskaber sammen, med at sørge for at få den rette eksponering i hus og forhandling med gæsterne og forberede næste sæsons showkalender. Med sine 32 brands kan den også ligne en meget simpel ting udadtil. Men der går måneders arbejde med ansøgningsprocesser, lange dokumenter, Etisk Charter, udenlandske kontakter og alle mulige processer, der hele tiden skal styres. Man støder måske på mig ude i marken og tænker: ’det må da være sjovt at se alle de shows’. Modeugedagene er sjove og en kulmination, men mit egentlige arbejde ligger forud for det. Min hverdag er ikke nær så glamourøs, som det måske kan ligne, hvis man møder mig i løbet af modeugen.”