Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
CEO Agenda 2019, Global Fashion Agenda
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Klimaforandringer er kerneprioriteten i revurderet CEO Agenda

World Economic Forums topmøde i Davos danner rammen om lanceringen af Global Fashion Agendas opdaterede fokuspunkter adresseret modebranchens ledere.
World Economic Forums topmøde i Davos danner rammen om lanceringen af Global Fashion Agendas opdaterede fokuspunkter adresseret modebranchens ledere.

I marts lancerede Global Fashion Agenda verdens første CEO Agenda med syv fokuspunkter som administrerende direktører i modebranchen burde følge. Og i år følger de op på sidste års arbejde. Organisationens protektor H.K.K Kronprinsessen er til stede, når de i alt otte prioriteter, som CEO Agenda 2019 råder de ledende figurer til at efterleve, præsenteres under World Economic Forum i Davos. Bæredygtighed er, som vi efterhånden godt ved, nemlig ikke blot en trend, men altafgørende for virksomhedernes fremtidsudsigter.

Det årlige topmøde i Davos har deltagelse af verdens førende beslutningstagere. Det er derfor et oplagt sted at fremlægge de revurderede retningslinjer, som Global Fashion Agenda i samarbejde med ASOS, BESTSELLER, H&M group, Kering, Li & Fung, Nike, PVH Corp., Sustainable Apparel Coalition og Target har arbejdet på det seneste år. I forhold til sidste års syv punkter er klimaforandringer en ny kerneprioritet. Den bæredygtige udvikling går fremad, men det går ikke stærkt nok, lyder opråbet fra Eva Kruse, administrerende direktør hos Global Fashion Agenda, der opfordrer til samarbejde på tværs af instanser.

“Klimaforandringerne er en kolossal trussel mod mennesker og planeten. Vi har kun få år til at rette op på den katastrofale påvirkning, vi allerede har haft på vores planet. Dette kræver en koordineret og aktiv indsats mellem den private sektor og myndighederne ellers misser vi målet med Parisaftalen om at holde den globale opvarmning under 1,5 C. Den nødvendige forandring er ikke let, men i det nuværende tempo går det for langsomt og vi har ikke råd til at miste endnu et år. Modeindustrien er en af verdens største, mest ressourceintensive og mest magtfulde industrier, fordi den også er så stærkt et talerør til den almene befolkning, bør vi tage lederskab og gøre det omgående for at sikre både industrien og planetens fremtid,” forklarer hun med henvisning til ny forskning fra UNFCCC, der viser, at den totale drivhusgasudledning fra tekstilproduktion er på 1,2 milliarder tons om året, 8 procent af verdens fossile brændstoffer – mere end skibs- og flytrafik kombineret.

Bæredygtighed for både profit og planet

De færreste er i tvivl om, at bæredygtighed er vigtigt for vores planets overlevelse. Men det er ligeså vigtigt for modebranchens virksomheders overlevelse. En foranderlig verden kræver nemlig tilpasning fra modebranchens mange aktører. Pulse of the Fashion Industry 2018-rapporten, som Global Fashion Agenda og The Boston Consulting Group udgiver i samarbejde, afslører dog at virksomheder, der arbejder med og investerer i bæredygtighed, ikke kun kan reducere deres sociale og miljømæssige fodaftryk, men også kan se frem til økonomisk vækst på den baggrund.

På den baggrund fremhæver CEO Agenda 2019 i alt otte prioriteter, som modevirksomheders administrerende direktører skal være opmærksomme på nu og her.

Fire kerneprioriteter til øjeblikkelig implementering:

  • Sporbarhed i forsyningskæde
  • Bekæmpe klimaforandringer
  • Effektivt af vand-, energi- og kemikalieforbrug
  • Respektfulde og sikre arbejdsmiljøer

Fire transformerende prioriteter til grundlæggende forandring:

  • Bæredygtigt materialemix
  • Et cirkulært modesystem
  • Fremme bedre lønsystemer
  • Den fjerde industrielle revolution

Læs hele CEO Agenda 2019 her.