Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Dansk undertøjsmærke har succes med vegansk undertøj

Det danske undertøjsmærke Woron har netop vundet en pris for deres bæredygtige og veganske undertøj.
Det danske undertøjsmærke Woron har netop vundet en pris for deres bæredygtige og veganske undertøj.

Det danske upcoming brand Woron vandt i sidste måned Lux Life Magazine’s Award i kategorien ’Best Cruelty-Free Underwear & Swimwear Fashion Brand’ for deres veganske og bæredygtige undertøj. Et internationalt skulderklap til det unge mærke, der er ved at erobre deres vej ind i danske og internationale butikker.

Bag Woron står søstrene Arina og Anya Woron, der startede brandet i 2015. I et lokale på Nørrebro i København designer, distribuerer og sælger de deres undertøj, loungewear og badetøj ud fra slow fashion-principper og udelukkende bæredygtige materialer som økologisk bomuld og modal.

Idéen til brandet udspringer dog ikke fra en idé om at lave bæredygtigt tøj, men i stedet et ønske om at lave undertøj til kvinder – særligt BH’er – som ikke generer og er det første, man har lyst til at tage af, når man kommer hjem.

“Vi havde det selv sådan, at når vi kom hjem efter en lang dag, var det første, vi gjorde, lige at åbne hægten på BH’en og hive den ud gennem ærmet. Alle i vores omgangskreds kunne genkende det, når vi talte om det. Det burde ikke være sådan, så vores mål har hele tiden være at producere undertøj, som er det første, man vil tage på om morgenen, og det sidste man vil tage af, inden man går i seng,” fortæller Arina Woron om den første forretningsidé.

En selvfølge at producere bæredygtigt

At Worons tøj så er bæredygtigt, kom som et helt naturligt led i produktionen. For Arina og Anya Woron var der slet ingen tvivl.

“Vores tøj er bæredygtigt af moralske årsager. Det var simpelthen bare det eneste rigtige at gøre. Det bæredygtige aspekt er tænkt ind i hele vores værdikæde. Vi vælger kun fabrikker, hvor vi ved, at der er gode vilkår for medarbejderne, og det er også derfor, vi kun bruger veganske materialer – der er hverken mennesker eller dyr, som skal lide skade under produktionen af vores tøj. På den måde er det bare en positiv sideeffekt ved det bæredygtige, at vores tøj også er vegansk,” fortsætter Arina Woron.

Woron er for nyligt blevet godkendt af den amerikanske dyreretsforening PETA (People for the Ethical Treatment of Animals, red.), selvom Arina Woron understreger, at de hele tiden har levet op til kravene for at kalde sig veganske. Deres badetøj er lavet af genanvendt plastik, som er indsamlet fra havene, så på den måde er det også med til at hjælpe dyrene og naturen. Selv olien til deres symaskiner er vegansk. Deres faste kunder har hele tiden vidst, at tøjet var vegansk, men med den officielle mærkning, er der blevet åbnet op for en spændende diskussion.

“Vi oplever, at vores slutforbrugere synes, at det er en megafed diskussion. Med PETA-mærkningen har vi virkelig fået skabt nogle spændende debatter og en spændende dialog om, hvad det vil sige at skabe vegansk tøj. Vi har kunne mærke, at det har ført til en ny bølge af bæredygtig bevidsthed hos vores kunder,” siger Arina Woron, som også er designeren bag brandet.

Langtidsholdbart design

Arina har en baggrund som designer fra Day Birger et Mikkelsen, Gestuz og Preen, og det er blandt andet hendes erfaring med design herfra, som hun nu udnytter hos Woron. Det er vigtigt for de to søstre, at de skaber tøj, som er uafhængigt af trends og sæsoner, så den bæredygtige tankegang er med i designprocessen. Derfor er de kollektioner, man kan købe hos dem i dag de samme, som de lavede til at starte med. Siden er der kommet flere styles til, men de sørger altid for, at de nye styles komplimenterer og kan bæres sammen med de første styles. Af samme årsag er det heller ikke trendfarver og -prints, der præger Worons sortiment.

Anya Woron, som er den anden halvdel af brandet, har en baggrund indenfor salg, hvor hun tidligere primært har arbejdet i beautybranchen. Det har givet hende erfaring med de krav, et brand skal leve op til for at kunne kalde sig bæredygtigt, og hvordan man hurtigt screener en virksomhed for, om den er bæredygtig.

De to søstres forskellige baggrunde har betydet, at de helt fra starten har haft en god fornemmelse for, hvad det var, Woron skulle kunne som brand. Komforten, kvaliteten og bæredygtigheden har hele tiden været fokusområder, som de ikke kunne gå på kompromis med. Det betød også, at de havde skærpede krav, når det kom til hvilke fabrikker, de kunne indgå produktionssamarbejder med.

“Vi får primært produceret på fabrikker i Europa, så fragten bliver mindsket. Derudover er vi lige begyndt at få produceret nogle nye styles i bomuld i Indien. Selvom Indien ligger langt væk, har vi valgt at producere der, fordi det er i Indien, man kan få den bedste GOTS-certificerede bomuld. Og da vi heller ikke ville gå på kompromis med kvaliteten på tekstilerne, har vi valgt at produktionen af de færdige produkter også skulle foregå der. På den måde mindskes fragten under produktionen på trods af, at det foregår i Indien,” fortæller Arina Woron, der sammen med sin søster altså for nyligt kunne hente en bæredygtighedspris hjem for deres indsats.

“Det er et kæmpe skulderklap fra branchen. Vi er ikke så gode til at stoppe op og fejre, hvor vi er nået til, så det var rigtig godt at få en anledning til dét. Vi ved jo godt, at vi altid har levet op til de gode standarder, men det er så dejligt, at andre også lægger mærke til det og bliver bevidste om det,” fortæller Arina Woron om prisen.