Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Levi’s og Patagonia opfordrer til valgdeltagelse

De to kæmpevirksomheder er i spidsen for kampagnen 'Time to Vote', der skal gøre det nemmere for de amerikanske vælgere at stemme til nationens midtvejsvalg den 6. november.
De to kæmpevirksomheder er i spidsen for kampagnen 'Time to Vote', der skal gøre det nemmere for de amerikanske vælgere at stemme til nationens midtvejsvalg den 6. november.

Det er lidt af en trend for modevirksomheder at vise politisk engagement. Men hvor det ofte kommer i form af et slogan på en T-shirt, har to af USA’s ledende modevirksomheder taget teten på en mere konkret måde. De vil nemlig komme den problematiske vælgerinaktivitet hos de amerikanske borgere til livs. Ved seneste midtvejsvalg i 2014, hvor sæderne i Senatet og Repræsentanternes Hus blev besat, stemte kun 36 procent af de stemmeberettigede amerikanske vælgere.

‘Time to Vote’-kampagnen, som er sat i søen af blandt andre Levi’s og Patagonia, skal dog være med til at ændre denne kedelige udvikling. I fællesskab opfordrer de og en række amerikanske virksomhedsledere deres medarbejdere til at gøre brug af deres demokratiske stemme. Det gør de ved at give medarbejdernes tid til at stemme og samtidig betale det fravær, de ansatte måtte have i forbindelse med stemmeafgivelsen den 6. november.

“Folk har kæmpet og ladet livet for retten til at stemme i Amerika og som forretningsledere har vi et ansvar i at hjælpe vores ansatte til at bidrage til den demokratiske proces,” siger Levi’s CEO, Chip Bergh om baggrunden for kampagnen via firmaets LinkedIn. Han støttes af Patagonias CEO, Rose Marcario, der tilføjer:

“Vores demokrati fungerer simpelthen bedre, når folk stemmer.”

Kampagnen støttes også af blandt andre Eileen Fischer, Abercrombie & Fitch og cirka 100 andre amerikanske virksomheder.