Dansk undertøjsbrand har succes med Virtual Reality
Det danske undertøjsmærke Organic Basics har samarbejdet med Samsung om at skabe en virtual reality-oplevelse af hverdagen på deres fabrikker rundt omkring i Europa“Folk var ellevilde med vores virtual reality-oplevelse på Revolver. Vi havde taget tre par virtual reality-briller med og på et tidspunkt stod indkøberne i kø for at prøve oplevelsen.”
Sådan fortæller Organic Basics-medstifter Christoffer Immanuel om brandets netop overståede messedeltagelse på Revolver-messen i København. Efter en succesfuld debut på Pitti Uomo tilbage i juni, hvor de var del af Scandinavian Manifesto, fik de nu også mulighed for at vise københavnerne deres unikke virtual reality-oplevelse lavet i samarbejde med tech-giganten Samsung, der under den italienske messe tiltrak sig stor interesse. Men en succesfuld messedeltagelse i først Italien og siden på Revolver for cirka en uge siden lå dog ikke i kortene for det danske undertøjsmærke. Faktisk var brandets første deltagelse på en dansk messe lidt af en udfordring, forklarer mærkets stifter Christoffer Immanuel.
Han fortæller, at de, efter et succesfuldt B2B-samarbejde med det populære aarhusianske butikskoncept Støy for lidt over et år siden, følte sig klar til at prøve kræfter med en messedeltagelse og deraf udvidelse af salgskanalerne. Deres koncept, der ellers bygger meget på historie og baggrund og ikke en visuel fortælling som ellers fænger i en butik, kunne sagtens fungere i en ny sammenhæng, fandt de ud af. Det var derfor et optimistisk brand, der var at finde på Revolver-messen tilbage i februar – det viste sig dog, at en normal tilgang til messedeltagelse ikke fungerede for det bæredygtige brand.
“Det var lidt svært på Revolver første gang, fordi værdier og alt det, der ligger bagved vores produkter – og som er så essentielle for vores brand, havde svært ved at komme frem i den sammenhæng. Og det er jo ikke rigtigt muligt at tage indkøbere med ned på vores fabrikker og vise vores fremgangsmåde og hvor godt de ansatte faktisk har det. Så vi tænkte: kan vi tage fabrikkerne med på messen i stedet? Kan vi lave en 360 graders film, der viser indkøberne, hvad vi allerede selv oplever på fabrikkerne?” forklarer Christoffer Immanuel om den første messeoplevelse og optakten til deres virtual reality-eventyr.
Samarbejde med en gigant
Efter Revolver-messen i februar gik tiden med at finde ud af, hvordan sådan en film potentielt kunne tage sig ud, og hvordan man i øvrigt kunne få den stablet på benene. Gennembruddet kom i maj, cirka en måned inden Pitti Uomo løb af stablen, da de første gang pitchede ideen om en virtual reality-oplevelse af Organic Basics produktionsfaciliteter til Samsung.
“De syntes det var en mega fed idé, og de var faktisk på lige fra første samtale. De spurgte os: ’hvad har I brug for, for at få det til at lykkes? I kan bare bruge vores teknologi til at fortælle jeres historie’. I løbet af ugen efter den første samtale fik vi lavet story board og blev herefter sat op med en af deres 360-graders-fotografer, hvorefter vi rejste rundt i en uge og skød filmen. Samsung var interesserede i at få deres produkt, selve teknologien, ud på en stille og rolig måde og her var vores brand et godt match, vurderede de,” forklarer Christoffer Immanuel og fortæller om den ugelange videorejse, der tog dem gennem deres fabrikker i Europa.
“Vi var hele vejen fra Mantova i Italien, hvor vores genbrugte nylon kommer fra, forbi vores sømløse strikfabrik som ligger i Barsels lidt nord for Porto, og lidt længere nord herfra, hvor der ligger et dye-house, som påførte det sølv, vi havde hentet fra Sverige. Med vores filmklip viser vi alle processer af samtlige produkter i øjenhøjde. Vi viser den fulde transparens, som vi har i vores supply chain,” siger han, mens han understreger vigtigheden i Samsungs teknologi for at vise en, for mange, ukendt side af modebrands, en man normalt ikke har adgang til. Bagsiden, som han kalder den.
“Vi kan med de her film tage folk til en helt anden verden og give dem oplevelsen af vores fabrikker. Synssansen og høresansen kan tages et helt andet sted hen. Vi skaber en eller anden form for rummelighedsfølelse med den her teknologi. Det giver et ekstra perspektiv på produkterne, hvilket har gjort interessen omkring dem endnu større,” fortæller Christoffer Immanuel.
Slet ikke i mål endnu
Messedeltagelserne på Pitti Uomo i Italien og på Revolver var en succes for Organic Basics. Menneskemængderne strømmede til deres stand for at opleve den, for modeverdenen, unikke teknologi. Ja, det var nærmest en seværdighed i sig selv, beretter den unge iværksætter.
“Det gik fra mund-til-mund på messen i Italien. Her syntes folk, det var unikt at et stort tech-firma som Samsung og et lille brand som Organic Basics havde samarbejdet. I København havde vi en del større kunder, der var meget interesserede i at bringe oplevelsen ud i deres butikker. Så lige pt. arbejder vi på at kunne teste vores virtual reality-oplevelse af i Printemps og Selfridges, hvor det sammen med vores produkter bringer en ekstra dimension til købsoplevelsen,” fortæller Christoffer Immanuel om de gode oplevelser på messer i Italien og Danmark for det aarhusianske mærke, og forklarer samtidig, at den kortsigtede ambition er at udvide til flere messer og showrooms og samtidig give deres agenter muligheden for også at bruge teknologien.
“Det er et godt instrument for vores sælgere. Det kan vise alle de små detaljer forbundet med vores produkter, hvilket klæder dem bedre på til at sælge dem. Men faktisk gør vi ikke så meget for at sælge vores produkter. Vi fortæller bare om, hvad vi gør, og så sælger det næsten sig selv,” siger han og slutter:
“Vi skal helt bestemt arbejde videre med virtual reality. Både vores samarbejdspartner Samsung Danmark og vores større wholesale-kunder ser dette som en stor succes allerede og vil gerne udvikle det videre.”