Designersneakers, Ganni goes outdoor, tøjmarked og en moderigtig is.
Modeugen bød på flere interessante samarbejder, Maria Black designer is, og de nominerede til Magasin du Nord Fashion Prize bliver snart afsløret.Fra blomsterflor til outdoor high tech romance
Da Ganni holdt sit SS19-show under den netop overståede Copenhagen Fashion Week, fremviste de samtidig deres nye samarbejde med 66° North. Det 90 år gamle islandske brand, 66° North, der er mest kendt for sit praktiske outdoortøj, havde her fået en stilet opgradering, hvor de tydelige camping- og vandrereferencer var stylet med blandt andet fine 1990er stropkjoler og silkeskjorter. Kollektionen er tilgængelig fra medio marts 2019.
Lærke Andersen i sneakersamarbejde med ARKK
Ganni er ikke de eneste, som fremviste et nyt samarbejde under modeugen. Ved Lærke Andersens show i Kedelsmedien fik tilskuerne nemlig den nye designers samarbejde med sneakerbrandet ARKK Copenhagen at se. ARKKs minimalistiske tilgang til sneakerdesign går fint i tråd med Lærke Andersens funktionelle æstetik og samarbejdet byder på tre modeller, blandt andet to nye thigh high/lårlange versioner af de populære sock sneakers.Kollektionen vil ligeledes blive sat til salg fra medio marts 2019.
Ikke kun danske samarbejder
Det er ikke kun de danske brands, der har varslet nye samarbejder. Søndag aften teasede Off-White-designeren Virgil Abloh for et nyt samarbejde på brandets Instagram med teksten “Virgil Abloh for Serena Williams ”QUEEN” Beaverton, Oregon USA c. 2018” skrevet henover Nikes ikoniske Swoosh-logo. Opslaget blev dagen efter opfulgt af en pressemeddelelse fra Nike, hvor det blev uddybet at den hypede designer indgår i et samarbejde med Nike om en kollektion til tennisstjernen Serena Williams.
Kollektionen vil bestå af en kjole, en taske, en jakke og tre par sneakers og komme i handlen i slutningen af august, hvor tennisturneringen US Open også starter.
Magasin løfter sløret for de nominerede
På tirsdag den 21. august bliver de nominerede til Magasin du Nord Fashion Prize præsenteret ved et pressemøde. Den prestigefyldte pris bliver senere på efteråret givet til et nyt designtalent og medfører – udover æren – 500.000 kroner. Tidligere vindere af prisen omfatter Lærke Andersen, Cecilie Bahnsen, Tonsure, Peter Jensen og Mark Kenly Domino Tan.
Din helt egen is
Igen i år åbner Magnum dørene op for deres Magnum Pleasure store, som vil holde til i Magasin på Kongens Nytorv. Her kan man komme forbi og se tre is, som er blevet til i samarbejde med henholdsvis Maria Black, Second Female og Adax og blive inspireret til at designe sin egen is. De tre brands har desuden som en del af samarbejdet kreeret tre limited edition items, som kan fås i Magnum Pleasure Store-butikken. Isbutikken kan besøges indtil d. 9. september.
CFW Fashion Market SS19
Nu på søndag afholder Copenhagen Fashion Week deres tilbagevendende tøjmarked, hvor influencere, modeugeaktuelle designere og PR-bureauer har doneret tøj, som du får muligheden for at købe. Med tøjmarkedet ønsker Copenhagen Fashion Week at sætte fokus på bæredygtighed og cirkulær økonomi, og ved at sælge tøjet videre og give det nyt liv, kan alle bidrage til dette. Overskuddet fra salgene går desuden til Red Barnets ‘Barn-til-barn’-projekt, som hjælpe udsatte børn i hele verden.
Markedet finder sted på Pasteursvej 7 i Carlsbergbyen søndag d. 19. august kl 11-16. Læs mere her.
Hvisk x Hanni Gohr– endnu et samarbejde
Det danske smykke- og accessorybrand Hvisk har indgået i et samarbejde med den danske model og collagekunstner Hanni Gohr, der har resulteret i tre sweatshirts. Hanni Gohr har i en årrække haft tradition for at poste pudsige facts på Instagram under #FridayFactsFromHan, og det er disse som ligger til grund for designet på de tre sweatshirts. Alle tre trøjer har en sjov fact på bagsiden, hvorfra et ord er broderet på brystet.
Samarbejdet bliver lanceret den 30. august i Hvisks flagskibsbutik i Pilestræde, hvor der vil blive serveret øl fra klokken 16-18, og man kan få et første kig på de nye trøjer.