Danskernes forbrug stiger: Mød tre brands, der minimerer deres ressourcer
I går havde vi officielt opbrugt de ressourcer, som kloden kan nå at forny på et år – og her har også modebranchen et ansvar. Vi har samlet tre artikler om danske brands, som udelukkende producerer tøj af deadstock.I går ramte vi dette års Earth Overshoot Day – hvilket er én dag tidligere end sidste år. Dagen markerer, at vi på nuværende tidspunkt har opbrugt de ressourcer, som kloden kan nå at forny på et år. Det viser en undersøgelse foretaget af den internationale tænketank Global Footprint Network. Heri konkluderes det, at der på verdensplan forbruges ressourcer fra det, der svarer til 1,7 jordkloder. Men herhjemme er forbruget endnu højere. Danmark ligger i år på en 9. plads over de lande, som har det højeste forbrug per indbygger. Dermed ville det være nødvendigt med hele 4,2 jordkloder til at dække vores ressourcebehov, hvis hele verdens befolkning skulle forbruge som danskerne.
Udover fødevareindustrien er tøjindustrien en af de helt store syndere, når det kommer til danskernes forbrugsvaner. Det fortalte CSR-konsulent og stifter af Closed Loop, Suzi Christoffersen, i forbindelse med sidste års Earth Overshoot Day:
“I Danmark er der især tre industrier, som tærer uhensigtsmæssigt på klodens naturkapital: kød, transport og materielt forbrug. Sidstnævnte skyldes blandt andet tøj, som danskerne køber mere og mere af. Ifølge Danmarks Statistik bruger en husstand i Danmark i gennemsnit 10.325 kroner om året på tøj – tøj, som for manges vedkommende kun bliver brugt et par gange, og derefter ender med at hænge bagerst i skabet.”
Men at klodens ressourcer ikke er uendelige, er efterhånden ved at gå op for danskerne og resten af verden – og det gælder ikke mindst i modebranchen, hvor flere og flere brands kaster sig ud i at mindske sit ressourcespild ved hjælp af alternative produktionsmetoder. Mød her tre danske brands, der producerer tøj af deadstock-materialer, altså metervarer som andre brands eller virksomheder har tilovers, for på den måde at levere ind til modebranchen uden at kræve nye ressourcer.
September Salon: Man skal opbygge rygraden i sin garderobe
Tilbage i april 2017 bragte vi et interview med to aarhusianske designere, der havde genoplivet modesalonen som et langtidsholdbart modsvar til modebranchens hektiske tempo og overforbrug. Sammen stiftede de brandet September Salon i 2015, med henblik på at producere alle kollektioner af de materialer, som de store modehuse har tilovers.
“Jeg vil gøre bæredygtigt tøj mere interessant”
Et par måneder senere, i juli 2017, stiftede vi bekendtskab med Alexandra Hartmann, der er designeren bag det et år gamle dansk/franske brand, HÔTEL Vetements – et brand, som skaber unikatøj af gamle hotelgardiner og ditto lagner.
Dansk brand puster nyt liv i kasserede tekstiler
I midten af juli i år kunne vi fortælle om et helt nyt dansk brand ved navn FJORD RUBY, der udelukkende benytter deadstock-materialer. Målet er både at komme tøjindustriens ressourcespild til livs og at udfordre de gængse produktionsmetoder, fortæller stifterne Nanna Fjord og Caroline Ruby.