Núnoo: “Vi har oplevet vild vækst via influencere”
Det danske taskebrand har fra dag ét satset fuldt ud på influencer marketing. Og det har bragt både vækst og øget brandgenkendelse – derfor udvider de nu indsatsen, fortæller medstifter og marketingschef Pia Silfen-Jensen.“Det har altid været en bevidst strategi for os at kommunikere med vores målgruppe, der hvor de er, og der hvor de selv finder inspiration. Og det er på de sociale medier,” fortæller Pia Silfen-Jensen, den ene halvdel af duen bag det danske taske- og accessoriesbrand Núnoo – et brand, der med sit genkendelige design altid er at spotte på danske, såvel som skandinaviske influencere. Men det er ikke kun fordi deres tasker er populære blandt modeelskere – søstrene Pia Silfen-Jensen og Naja Silfen har fra dag ét aktivt brugt influencer marketing som en forretningsstrategi i opbygningen af deres virksomhed – i dag i samarbejde med det danske influencer bureau Social Zoo.
“I starten havde vi et meget beskedent budget, så vi var nødt til at tænke lidt kreativt. Derfor startede det hele med, at vi skrev rundt til en række lokale mikro-influencere i Aarhus. Og det fungerede rigtig godt,” siger Pia Silfen-Jensen, der sammen med sin søster ejer det hurtigt voksende brand Núnoo. Hun er marketingschef, hvorimod Naja Silfen er designeren i virksomheden.
På tide at øge indsatsen
Ifølge de to Núnoo-stiftere, har influencer marketing en positiv effekt i form af både brandopbygning og øget efterspørgsel. Men hvor de i starten kastede sig ud i disciplinen med en meget personlig og afslappet tilgang, kører søstrene i dag en benhård forretning på Instagram. Det skyldes ikke mindst et større budget, men ligeledes at Núnoo har fået en ekstern partner med på sidelinjen.
I 2017 indgik de for første gang et større, strategisk samarbejde med Social Zoo. Målet var at udnytte deres ekspertise og netværk til at markedsføre brandet via en række skandinaviske influencer-profiler – og det viste sig at være en succes. Núnoo har netop valgt at udvide samarbejdet, så det i dag omfatter nogle af de største influencere på brandets europæiske hovedmarkeder, herunder Norge, Holland, Spanien og Storbritannien.
“Igennem samarbejde med Social Zoo har vi fået adgang til et unikt netværk af internationale influencere samt værdifuld rådgivning omkring, hvordan vi skal udforme vores kampagner. Vi tror på, at den strategi, vi sammen har lagt sammen, har en langsigtet positiv effekt. Vi har oplevet en vild vækst de seneste 12 måneder, og influencer-samarbejder på Instagram er en vigtig del af dette,” siger Pia Silfen-Jensen og fortæller, at de tydeligt kan se, at visse influencere trækker meget trafik til deres profil og webshop, ligesom at de også oplever en stor PR-værdi hos nogle influencere, der blandt andet har sikret dem omtale i det internationale magasin Harper’s Bazaar.
Også Social Zoo ser stort potentiale i Núnoo og ikke mindst i deres dedikation til influencer marketing.
“Det er spændende at udvikle og eksekvere en kampagne for et brand, der har valgt at investere så massivt i influencer marketing, da det gør det muligt for os at hæve ambitionsniveauet for kampagnen i valget af profiler og aktivere vores netværk af modeprofiler i udlandet,” fortæller Client Director Barbara Saouma.
Sammen med Creative Director Pernille Teisbæk og Managing Director Hannah Løffler Schmidt har hun sat Núnoo i forbindelse med store internationale influencere som Pandora Sykes, Blanca Miró og Darja Barannik. Derudover er Social Zoo partner i udviklingen af Núnoos efterårskampagne, der i stedet for at bruge modeller er skudt med to populære modeprofiler – danske Jeanette Friis Madsen og norske Tine Andrea Storløs.
En strategi der virker
For Núnoo handler det altså ikke længere kun om at få godt fat i de danske forbrugere – investeringen i influencer marketing og samarbejdet med Social Zoo afspejler også en ambition om at slå igennem i udlandet.
”Vores ambition er at skabe et internationalt brand, og via influencer marketing kan vi nå de kvinder og forhandlere på de udenlandske markeder, som vi gerne vil i dialog med,” siger Pia Silfen-Jensen og fortæller, at netop nu er cirka 30 procent af brandets omsætning udenfor Danmark, hvoraf størstedelen af det trækkes igennem deres samarbejder med internationale Influencere.
“Det har været naturligt for os at starte i Danmark, men nu er vi klar til at ekspandere, og så fortsætter vi selvfølgelig med den strategi, der har fungeret så godt for os herhjemme,” siger hun videre.
Men om influencer marketing også er stærkest på Instagram i fremtiden, er Núnoo-søstrene ikke nødvendigvis sikre på.
“Det er vigtigt, at man hele tiden holder sig orienteret om, hvor ens kundegruppe er, og hvor de finder inspiration. Så hurtigt som tingene går lige nu, så tror jeg ikke, vi kan undgå, at der kommer til at ske noget andet. At Instagram får konkurrence at et andet medie – og det kunne sagtens være Snapchat,” siger Pia Silfen-Jensen og svarer med et smil til spørgsmålet om, om Núnoo i så fald følger med:
“Ja selvfølgelig.“