Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

HAN Kjøbenhavn: “Vi forventer vækst hele 2018”

HAN Kjøbenhavns regnskab for 2016-17 vidner om en virksomhed, der er økonomisk udfordret. Men de røde tal på bundlinjen var helt forventede og udviklingen er allerede vendt til fremgang, fortæller CEO Daniel Hummel.
HAN Kjøbenhavns regnskab for 2016-17 vidner om en virksomhed, der er økonomisk udfordret. Men de røde tal på bundlinjen var helt forventede og udviklingen er allerede vendt til fremgang, fortæller CEO Daniel Hummel.

Regnskabet er allerede et lidt forældet billede af virksomheden, da vi er et år længere henne nu. Så vi er helt rolige – vi er tilfredse med, at den forretningsmæssige transformation, vi har sat i gang, virker og har medført, at vi i dag er profitable og i vækst,” siger Daniel Hummel, CEO i HAN Kjøbenhavn, der i sidste uge trak overskrifter med deres nyeste regnskab for perioden september 2016 til september 2017. Heri var det nemlig endnu en gang tydeligt, at det danske herrebrand har været igennem nogle hårde år. Moderselskabet Han Kjøbenhavn Holding kom ud af perioden med et underskud på 10,6 millioner kroner, ligesom at datterselskabet Han Kjøbenhavn Whole Sale havde et underskud på 4,7 millioner kroner. Men spørger man Daniel Hummel er det allerede fortid – HAN Kjøbenhavn har siden da fået ny ledelse og en helt ny forretningsstrategi.

“Vi vidste godt at den kreative side af forretningen i forhold til design, brand og så videre var stærkt, men at den administrative og forretningsmæssige del skulle transformeres. Og det er det, vi har gjort ved blandt andet at lukke vores butikker i New York og Paris. Det har helt som forventet medført nogle nedskrivninger og er den primære grund til det fremlagte underskud,” siger Daniel Hummel, der satte sig i direktørstolen tilbage i juni 2017. Han fortsætter:

“Men der er sket meget siden i sommer. Kerneforretningen omkring engrossalget er stabiliseret og i vækst. Vi har sat gang i den internationale ekspansion og ser vækst på flere af vores markeder udenfor Danmark. Vi har arbejdet fokuseret med at optimere vores forretningsprocesser. Det har samlet set betydet, at vi har fået en større grad af robusthed ind i vores forretning,” siger Daniel Hummel, der derfor kan fortælle, at HAN Kjøbenhavn faktisk kommet forstærket ud af 2017 og allerede er godt på vej til at vende skuden.

Nye tider

Siden Daniel Hummel tiltrådte HAN Kjøbenhavn har han givet virksomhedens administrative strategi en overhaling. Det retail-format, som Han Kjøbenhavn tidligere lagde for dagen internationalt, gav ikke mening forretningsmæssigt, mener han. Og det medførte netop lukningen af brandets egne internationale butikker. Men spørger man Daniel Hummel betyder det ikke, at de har skruet ned for ambitionerne om vækst i udlandet.

“Vi skal have fokus på vores kerneforretning, nemlig salg af tøj og solbriller, som hele tiden har været i vækst. Når det er sagt, så har vi slet ikke udnyttet alle muligheder endnu, og derfor har vi et skarpt fokus på både wholesale og vores online platform, hvor vi også vokser markant i øjeblikket,” siger han og understreger:

“Men vores internationale fokus er ikke blevet mindre – tværtimod. Vores distribution ser rigtig fornuftig ud, så nu handler det om at udvikle dette i flere markeder, heriblandt Norge, Sverige, Tyskland, UK, Benelux og Italien, samt USA og Kina, hvor vi også oplever stor efterspørgsel. Vi kan ikke udelukke, at vi på sigt vil åbne butikker igen, men lige nu fokuserer vi på wholesale,” siger Daniel Hummel, der forventer at 2018 bliver præget af vækst og fornyet energi – og det skal blandt andet ske ved at sætte endnu mere skarpt ind på brandets online tilstedeværelse.

“2018 tegner godt for os, og vi forventer vækst i hele året, hvilket naturligvis er meget tilfredsstillende. Vores største udfordring er, ligesom resten af industrien, at finde vores vej i forhold til de digitale muligheder, så der har vi en række projekter i gang, blandt andet et redesign af vores egen webshop, som kan blive rigtig spændende i de sidste par kvartaler af 2018.”

Men det er ikke kun med forventningen om at vende røde tal til sorte af slagsen i næste regnskab, der driver HAN Kjøbenhavn og Daniel Hummel. Målsætningerne for fremtiden er ambitiøse men også realistiske:

“Vi har udarbejdet en strategi, der betyder, at vi kommer til at vokse mellem 40-50 procent i år sammenlignet med sidste års regnskab. Det kan vi se allerede nu. Derudover er vores mål at mangedoble forretningen indenfor de næste fem år. Men det er vigtigt for os, at det sker struktureret, så vi selv kan følge med og ikke bare vækster for vækstens skyld,” afslutter Daniel Hummel.