Nicolaj Reffstrup: “2017 var et investeringsår”
Gannis netop fremlagte årsregnskab for 2017 vidner om en virksomhed i eksplosiv vækst. Men året har både budt på selvindsigt og store investeringer – og det fortsætter ind i 2018, fortæller CEO Nicolaj Reffstrup.2017 var et godt år for Ganni. Rigtig godt. Brandet har formået at skabe kontinuerlig vækst de sidste fire år – en vækst, der nåede nye højder mellem 2016 og 2017, hvor Ganni næsten tredoblede sit overskud.
Men 2017 var ikke kun et år, hvor der blev solgt endnu flere ternede flæseskjorter, florlette kjoler og farvet denim. Foruden at øge indtjeningen, brugte Ganni nemlig også det forgangne år på at investere i fremtiden.
“2017 var på mange måder et investeringsår. Vi har haft mange muligheder for at accelerere væksten yderligere, men har også stor respekt for, hvor skrøbelig branchen er. Vi valgte derfor at bruge en masse energi på at investere i folk og vores internationale infrastruktur men ligeså vigtigt i at passe på vores brand og vores distribution,” fortæller brandets CEO og den ene halvdel af talent-duoen, Nicolaj Reffstrup.
Ingen garantier
Selvom Gannis økonomiske vækst udelukkende har været opadgående, siden ægteparret Ditte og Nicolaj Reffstrup overtog brandet i 2009, betyder det ikke, at de to føler, at de kan læne sig tilbage – langt fra. Ifølge Nicolaj Reffstrup, er det fortsat vigtigt at holde styr på forretningen og kende det marked, man opererer på – og det kan koste dyrt.
“Der kommer mange farver, blomsterprint og statement T-shirts ud af Danmark for tiden, så vi forsøger hele tiden at flytte os. Alene i 2017 droppede vi knap 100 wholesale-kunder eller mere end 10 procent af vores totale omsætning for at styre distributionen,” siger han og tilføjer:
“Det er ikke første gang, vi gennemgår den øvelse, og det har virket for os tidligere, men det kræver mod at træffe den slags beslutninger, og der er ingen garanti for, at vores slutkunde lægger mærke til det.”
Endnu et investeringsår
Alt tyder på, at 2018 bliver mindst ligeså succesfuldt for Ganni, som 2017. Men i år er der også kommet nye kræfter til i form af det amerikanske investeringsfirma, L Catterton, som brandet indgik samarbejde med tilbage i december. Sammen skal de tage Ganni til næste niveau – og ligesom i 2017 kommer det også til at kræve nogle forretningsmæssige indgreb.
“I 2018 intensiverer vi sammen med vores nye partner, vores investeringer i infrastruktur og vores kontorer i NY og London. Vi forventer at tilføje knap 30 personer til holdet, hvoraf de første 10 er ankommet fra en række fantastiske brands,” fortæller Nicolaj Reffstrup om udsigterne for dette års udvikling. Men eventyret er først begyndt:
“Det bliver en spændende rejse, som kommer til at tage tid, og selvom væksten ser ud til at fortsætte i samme tempo, kommer det til at gå ud over vores indtjening i en periode. Forhåbentlig kommer vi ud på den anden side og ser ud, som om vi vidste, hvad vi gjorde, da vi traf beslutningerne. Det vil tiden vise,” afslutter han.
Læs vores artikel om Gannis netop offentliggjorte årsregnskab her.