“Vores produkt er faktisk for godt til prisen”
Stifter af Björkvin, Tue Deleuran, har endnu en gang kastet sig ud i iværksætterfaget med sit nye brand Colorful Standard – og denne gang kan han takke sine tidligere erfaringer for den hurtige succes.Bare syv måneder fra start er forhandlerlisten lang for Tue Deleurans nye tøjprojekt, Colorful Standard, der specialiserer sig i økologiske basisitems til fordelagtige priser. Colorful Standard består i al sin enkelthed af seks produkter i 19 nøje udvalgte farver, alle produceret i økologisk bomuld.
Men hvordan skubber man som iværksætter sit projekt så godt i gang? For Tue Deleuran har det handlet om at finde et hul i branchen. Og om at være realistisk omkring sine svagheder og styrker.
“Vi kan ikke alt. Men det, vi kan, gør vi rigtigt godt. Vi har den bedst mulige bomuldskvalitet, og fordi der ikke er noget mellemled, kan vi holde prisen nede. Vi har forsøgt at holde processen så simpel som muligt, og vi mener, vi har lavet de seks bedste styles, man kan lave,” siger han og tilføjer, at det faktisk har taget to år at justere og klargøre præcist, hvor på markedet, der var plads til et nyt produkt.
“I min research fandt jeg ud af, at der faktisk ikke var lignende koncepter, der var helt simple, økologiske og lavet i Europa. Og så var farvepaletten på de eksisterende mærker heller aldrig stor nok,” siger Tue Deleuran videre.
Med andre øjne
At Colorful Standard har været to år undervejs skyldes, at Tue Deleuran var stålsat på at gøre tingene rigtigt. Han brugte derfor god tid på at udvikle brandet med sine venner og det netværk, han gennem sin tid i Björkvin, har etableret – og det har medført både menneskelige og kommercielle input i en ellers subjektiv startfase, som iværksætteri ofte er.
“Jeg har brugt mine venner til udvælgelse af farver og fastsættelse af pasform. Jeg kan udvikle en nok så velsiddende T-shirt til mig selv, men når jeg inviterer ti venner til at prøve den, sidder den på ti forskellige måder,” siger han og tilføjer:
“Jeg har også brugt folk i branchen til konceptfinpudsning. For eksempel har Kristian fra butikken Kyoto hjulpet prismæssigt og lånt mig sine butiksøjne. Jeg har faktisk ringet til alle de butiksejere, jeg kender, for at høre hvad de efterspørger,” siger Tue Deleuran og forklarer, at mange af butiksejerne også var åbne for at dele deres viden – både om gode sællerter og om hvilke produkter, de synes der manglede på markedet.
Nøje planlagt vokseværk
Udover at bruge sit netværk, har Tue Deleuran også sprunget en del led over i etableringen af kunder – erfaringen fra Björkvin sikrede ham agenter rundt om i Europa, der i tillæg har skabt kontakt til butikker. Og så har han gjort sit forarbejde godt.
“Det er en god ide at finde de brands, man gerne vil ligge op ad. Dem, der har den samme type slutforbruger. Da jeg havde fundet de butikker, jeg gerne ville forhandles i, gik jeg benhårdt efter dem,” forklarer han med henvisning til blandt andet Birger Christensen i Danmark og Galeries Lafayette og Yoox.com i udlandet. Men det har også været et spørgsmål om at ensrette sin indsats. Om at udvælge butikkerne nøje.
“Man kan ikke bare gå ud og sælge til en masse. Man skal opbygge et ordentligt netværk af kunder. Fordi de ser også, hvem der ellers sælges der. Så man skal virkelig researche butikkerne og vide, hvilke der potentielt generer hinanden. Vi kunne måske have solgt til dobbelt så mange butikker, men man kan ikke ramme det hele og samtidig holde længe. Vores ambition er at skabe et langsigtet samarbejde, så butikkerne hele tiden kan føje til deres lagerbeholdning. Vi tilpasser simpelthen bare vores farver til sæsonerne, produktet er det samme,” forklarer Tue Deleuran.
En grundig optakt
Hvor erhvervsrådgiver Britta Ravn Bjerglund, i artiklen ’5 gode råd til dig som ny iværksætter’, råder til at tage springet som iværksætter hellere før end senere, er Tue Deleuran gået en anden vej. Hans optakt tog to år. Det gjorde den, fordi han i sin tid hos Björkvin erfarede, hvor vigtigt det er at undgå problemer med produktionen. At selvom efterspørgslen vokser hurtigt, er det essentielt at teste produktets kvalitet. Det har gjort hans tilgang til både proces og produkt perfektionistisk.
“Vi testede så meget inden, fordi vi havde tid og råd til at vente. Der har været kapital fra tidligere ventures, så vi har ikke været afhængige af, at der skulle tjenes penge på produktet med det samme. Og hvis vi havde lanceret tidligere, havde vi måske også mødt en masse problemer, såsom farvetoner, der ikke var de rigtige, eller materialer, der krøb. Det har vi undgået ved at vente med lanceringen, til vi faktisk var klar,” siger han og forklarer samtidig, at selvom de har få styles, så er alle farverne på lager, hvorfor lagerbeholdningen er kæmpestor. Og det ville man som et nyopstartet firma have svært ved at etablere finansielt, mener Tue Deleuran.
Oplevelserne med Björkvin har desuden betydet, at Tue Deleuran har kunnet etablere egen fabrik i Portugal. Det giver en kortere vej fra fabrik til butik og mere kontrol med processen – og et billigere produkt for butikker og forbrugere.
“Det betyder, at varerne kommer direkte fra fabrikken til vores kunder, butikkerne. Så vi kan selv styre hastigheden og vores kunder og agenter kan se, hvor tøjet bliver produceret. Vi kommunikerer en fuldstændig gennemsigtighed, der betyder, at vi faktisk opfordrer folk til at besøge fabrikken uanmeldt, hvis de har lyst,” siger han og afslutter:
“Vi vil gerne skabe en langsigtet forbindelse til vores kunder, så de kommer igen og igen.”
Colorful Standard sælges efter kun syv måneder på markedet hos 300 forhandlere i 24 lande.