Modefotografen: “Jeg har tendens til at søge ekstremerne”
Vi kender Signe Vilstrups blik for former og farver, når hun skyder billeder for nogle af verdens førende modemagasiner – men hendes linse stiller også skarpt på motiver udenfor modebranchen. Netop nu er hun aktuel med en fotoudstilling, der viser 13 unge kvinders skæbne i Kenya.Signe Vilstrup er en af Danmarks største modefotografer – hun har modtaget adskillige priser for sit arbejde og har en kundeliste, der tæller internationale modemagasiner som Vogue, Vanity Fair og Elle. Men det er ikke kun på de glittede sider, at Signe Vilstrups navn dukker op – den eftertragtede modefotograf slår også gerne sine folder udenfor modebranchen, hvor hun bruger sit talent til at sætte fokus på nogle langt mere alvorlige emner. Netop nu er hun aktuel med fotoudstillingen ‘Transformation’, der sætter fokus på piger og unge kvinder i Kenya. Sammen med Plan BØRNEfonden har hun besøgt et af Afrikas største slumområder, Kibera i Nairobi, for at fotografere nogle af byens piger, der er vokset op under barske vilkår, men som også har gennemgået en udvikling – en transformation.
Hvad kan man se på din udstilling Transformation?
“Jeg har fotograferet 13 unge piger og kvinder i alderen 14-25 år, for at sætte fokus på deres historier, der desværre involverer vold, voldtægter, børneægteskaber, sygdom og stigmatisering. Grebet er nok mere feminint og æstetisk end man ville forvente – i stedet for at fokusere på alt det forfærdelige, de er sket dem, har jeg forsøgt at skabe en billedserie, der fokuserer på pigernes succeshistorier – hvordan de har udviklet sig og fået et bedre liv. På deres skønhed, styrke og værdighed.”
Er der et enkelt billede i serien, som du vil fremhæve?
“Jeg blev især berørt af den 17-årige pige Sarah og hendes tragiske historie. Sarah var kun et barn, da hendes stedfar voldtog hende første gang. Han forgreb sig på hende flere gange om måneden. Som 14-årig blev hun gravid, men stedfaderen truede med at slå hende ihjel, hvis hun fortalte, hvad der var sket. I dag er Sarah mor til hans barn. Hun kæmper for at passe sin skole og sin søn – og har aldrig fortalt sin mor, hvem faderen er. Det er Sarahs portræt, der er blevet det bærende i udstillingen. Solen stod ind gennem et blondegardin i døråbningen til hendes lille shag, så jeg bad hende stoppe et øjeblik, da hun passerede lysindfaldet. Jeg er flere gange blevet spurgt, hvad meningen er med at style kvinderne, men vi har hverken stylet dem eller givet dem makeup på. De har selv valgt, hvordan de gerne ville se ud – Sarah fremstår præcis som hun gjorde, den dag vi sad med hende i hendes shag og fik indblik i hendes hjerteskærende historie.
Hvordan bruger du din erfaring med modefotografiet i dit arbejde med andre genrer?
“Jeg går meget intuitivt til alle opgaver. Når jeg ser et godt motiv, så er jeg slet ikke i tvivl. Jeg har det nogle gange lidt svært ved at kalde mig selv for modefotograf – jeg er ikke særligt interesseret i mode som sådan. Når jeg tager billede af en kjole, ser jeg ikke en kjole, men lys, former og farver. For mig handler det om at skabe et tema, fortælle en historie og indfange en stemning. Til den her udstilling er bruger jeg den tilgang til forhåbentlig at skabe blikfang på en ny måde – det er meget bevidst, at nogle af fotografierne nærmest ligner Vogue-forsider, da det er med til at skabe en kontrast mellem det, billederne viser, og den historie, som billedteksterne fortæller. Jeg tror desværre – det gælder i hvert fald for mig – at vi er blevet lidt immune overfor det klassiske reportagefoto af en trist skæbne, blikskure og skrald. Så med dette lidt utraditionelle greb er ønsket at give disse piger og kvinder en stemme, de aldrig før har haft. En veninde sagde, hun synes, at fotografierne afbilleder pigerne som mennesker og ikke ofre, og det er den største ros, jeg har fået.”
Hvordan udfordrer du dig selv kunstnerisk?
“Jeg har rejst med Plan BØRNEfonden to gange før, og det er altid en kærkommen udfordring for mig, da jeg hader at gå på repeat. Siden jeg startede i branchen som 25-årig, er det meget de samme temaer, der går igen. Derfor kan det være svært ikke at komme til at gentage sig selv. At skabe den her udstilling har været en rigtig spændende udfordring, da jeg ikke selv har haft så meget kontrol, som jeg plejer at have, når jeg fotograferer. Men jeg er meget nysgerrig af natur og har nok en tendens til at søge ekstremerne, så det var helt naturligt for mig at kaste mig ud i dette projekt.”
Alle billeder er taget Signe Vilstrup. ‘Transformation’ kan ses til d. 30. april 2018 hos YUME, Sustainable Design Concept Store, i Nordhavn.