Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Nye tal fra H&M: De grønne ambitioner er fortsat i top

Den svenske tøjgigant har netop udgivet sin årlige Sustainability Report for 2017, der viser de sidste nye fremskridt i deres ambitiøse mål for bæredygtighed – men kritikerne er stadig på vagt.
Den svenske tøjgigant har netop udgivet sin årlige Sustainability Report for 2017, der viser de sidste nye fremskridt i deres ambitiøse mål for bæredygtighed – men kritikerne er stadig på vagt.

“At accelerere overgangen til en cirkulær model er en af vores største prioriteter. Her er vores fokus på den fortsatte efterspørgsel på flere genanvendte og bæredygtigt producerede materialer, at forbedre design- og produktionsprocesserne samt at forlænge produkters levetid.”

Sådan udtaler Head of Sustainability i H&M Group, Anna Gedda, i koncernens netop offentliggjorte Sustainability Report for 2017. Denne årlige rapport har til formål at kaste lys på H&Ms bæredygtige indsats i det forgangne år såvel som at berette om deres mål for fremtiden.

I løbet af 2017 har H&M blandt andet øget deres brug af genanvendte eller på anden vis bæredygtigt producerede materialer til 35 procent. Sammenlignet med de 26 procent de præsenterede for 2016, er de altså endnu et skridt nærmere deres fortsatte mål om en 100 procent cirkulær produktion i 2030. Derudover har koncernen i løbet af sidste år initieret flere bæredygtige samarbejder, heriblandt med re:newcell, hvis teknologi bruges til at genbruge blandt andet bomuld og viskose og omdanne fibrene til nye tekstiler, samt Treetotextile, der omdanner træmasse til miljøvenligt tekstil. Som endnu et led i koncernens cirkulære ambition fortsatte de desuden deres tøjindsamling i 2017. I alt 18.000 tons tøj blev afleveret i løbet af året, svarende til omkring 89 millioner T-shirts.

H&M brugte også 2017 på at forbedre de ofte omdiskuterede forhold for deres fabriksarbejdere. Ifølge koncernen selv, blev mere end 620.000 arbejdere en del af H&Ms såkaldte ’workplace dialogue programme’, ligesom at 227 fabrikker implementerede lønforhandlingssystemer, der skal gøre det nemmere at skabe dialog mellem arbejdsgivere og ansatte omkring lønmæssige forbedringer.

“Vores mål er at blive 100 procent fair og lige, men det er i høj grad afhængigt af et bredt industrisamarbejde. Selvom vi ser stor fremgang med industrielle relationer og lønsystemer gennem vores samarbejde med blandt andre ACT og GFA, så ved vi, at forandring tager tid,” lyder det videre fra Anna Gedda.

Stadig plads til forbedring
Men selvom H&M har meget godt at berette, slipper de alligevel ikke udenom kritikernes skarpe søgelys. Tilbage i efteråret 2017 kom modegiganten for eksempel gevaldigt i modvind, da det kom frem, at de sendte tøjvarer til destruktion på forbrændingsanlæg både i Danmark og i hjemlandet Sverige. Dette fik mange til at spørge, hvordan kan man bryste sig af at indsamle og genbruge tekstiler, når man samtidig lader enorme mængder tøj gå op i røg? Også selvom at de 12 tons, de blev beskyldt for at have brændt af om året i Danmark, stadig er relativt lidt i H&M-regi.

Og også denne gang er kritikerne på vagt, når H&M begynder at tale om deres bæredygtige mål og foreløbige resultater. Denne gang er det dog især tøjkædens løfter om lønforhold for deres fabriksarbejdere, der vækker røre. Ifølge The Fashion Law, er Clean Clothes Campaign (CCC) – industriens største alliance af fagforeninger og ikke-statslige organisationer, fortsat utilfredse med den svenske tøjkædes indsats. Især stiller de H&M til regnskab for deres tidligere løfte om at betale alle arbejdere i leverandørkæden en såkaldt leveløn i 2018 – et løfte som de, ifølge CCC, stadig hverken lever op til eller bringer tilstrækkelig bevisførelse på at arbejde hen imod.

Men selvom H&Ms nye rapport tegner et udelukkende positivt billede af deres egen grønne formåen, er også de godt klar over, at der er plads til forbedring.

“Vi er selvfølgelig godt klar over, at vores strategi er meget ambitiøs, og at løsningerne, der er nødvendige for at nå nogle af vores mål, simpelthen ikke er på plads endnu. Men en virksomhed af vores skala og rækkevidde har både et ansvar og en god mulighed for at skabe forandring. Selvfølgelig er der altid en risiko for at fejle, men jeg vil hellere fejle ved at have skubbet grænserne så vidt muligt, end ved udelukkende at have gjort det, der forventes,” afslutter Anna Gedda i rapporten.

Læs den fulde H&M Sustainability Report 2017 her.