7 trin til en mere bæredygtig virksomhed
I dag kan Global Fashion Agenda løfte sløret for verdens første CEO Agenda, der har til formål at udpege de vigtigste indsatsområder for modevirksomheder, der vil være mere bæredygtige.Eva Kruse og Global Fashion Agenda er stålsatte på at få modebranchen til at skride til handling i kampen om en mere bæredygtig industri. Af denne grund har den danske organisation netop løftet sløret for verdens første CEO Agenda – en vejledning til modebranchens ledere verden over, der efterspørger hjælp og vejledning til at styre deres virksomhed i en grønnere retning.
Ifølge Global Fashion Agenda kræver det en koordineret indsats, hvis modebranchen skal ændre sig, og derfor indeholder den nye CEO Agenda syv specifikke indsatsområder, som virksomheder bør prioritere både nu og på længere sigt, hvis de skal forbedre deres miljømæssige aftryk.
Den nye CEO Agenda er udviklet i samarbejde med flere af verdens førende modevirksomheder, herunder Kering, H&M, Target, BESTSELLER, Li & Fung og Sustainable Apparel Coalition, samt en række internationalt anerkendte bæredygtighedseksperter. Sammen har de udvalgt og udarbejdet indsatsområderne samt inddelt dem i to forskellige kategorier – de første tre er dem, der kræver øjeblikkelig opmærksomhed, hvorimod de sidste fire skal indføres over længere tid og sikre langvarig forandring.
- Implementere sporingsmuligheder i virksomhedens forsyningskæde
- Effektivisere vand-, energi og kemikalieforbrug
- Arbejde for at skabe mere sikre og respektfulde arbejdsmiljøer
- Påbegynde overgangen til et bæredygtigt materialeforbrug
- Indføre mere cirkulære produktionsmodeller
- Promovere bedre lønvilkår
- Samarbejde på tværs af branchen om at igangsætte den fjerde industrielle revolution
Tidligere har Global Fashion Agenda både udviklet rapporten Pulse of the Fashion Industry, der undersøger branchens bæredygtige helbred, samt initieret projektet 2020 Circular Fashion System Commitment, der er blevet underskrevet og fulgt af 64 af verdens største modevirksomheder.
CEO Agenda 2018 vil blive videre udforsket i den kommende 2018-udgave af Pulse of the Fashion Industry-rapporten, samt være rammesættende for programmet til årets Copenhagen Fashion Summit-topmøde, der løber af stablen den 15.-16. maj 2018.
Du kan læse mere om CEO Agenda 2018 på Global Fashion Agendas hjemmeside her.