Instagram udvider shoppefunktion til Europa
Efter en succesfuld testperiode på det amerikanske marked har Instagram tilføjet shoppefunktionen i en ny række lande – herunder Storbritannien, Frankrig og Brasilien.Vi shopper mere og mere på mobilen – og flere og flere apps og webshops imødekommer den mere intuitive og impulsive shopping her. Instagram lancerede for et år siden en såkaldt shoppefunktion til deres amerikanske brugere, og nu er turen kommet til nye udvalgte markeder – i første omgang blandt andet europæiske lande som Frankrig, Tyskland og Spanien – men også et land som Brasilien, fortæller Glossy.
Shoppefunktionen giver modebrands og andre firmaer mulighed for at dele langt mere information med deres sociale medie-brugere. Man kan således via tags klikke sig til både mere viden om et givent produkt og i sidste ende også til en decideret købsside via en ‘køb-nu’-knap. Dermed gøres afstanden fra inspiration til køb kortere.
Instagram har hidtil fungeret som en værdifuld platform for brugerengagement for brands, men de nye funktioner gør det muligt at konvertere engagementet til målbare statistikker og til slut også salg. Instagrams egne statistikker peger da også på, at cirka 60 procent at deres brugere finder nye produkter på Instagram og den nye funktion kan vise sig at være værdifuld for brands.
Alle data og interaktioner samles således – i stil med Google-analytics – og vil dermed hjælpe virksomheder med at målrette deres digitale strategier. Instagram gør det blandt andet muligt at måle, hvor stor en procentdel, der klikker sig videre, og hvorfra de gør det.
Hvis udvidelsen, som forventet, viser sig at være succesfuld, går der nok ikke lang tid, før vi også ser funktionen åbnet til det skandinaviske marked.