Donatella Versace: “Pels? Jeg er færdig med det”
Det italienske modehus melder sig ind i rækken af store internationale brands, der bandlyser det bløde materiale – og det bringer fornyet overraskelse i pelsbranchen.“Pels? Jeg er færdig med det.”
Sådan lyder det fra den italienske modedronning Donatella Versace, der med modehuset af samme navn er seneste internationale brand, der dropper pels i deres kollektioner. Versace er nemlig langt fra de første, som melder sig ind i pelsdebatten – en debat, der især har været rødglødende siden Gucci, under ledelse af Alessandro Michele, tog samme skridt i oktober sidste år.
“Jeg ønsker ikke at dræbe dyr for at skabe mode. Det føles ikke rigtigt,” sagde Donatella Versace videre under et interview med The Economist, idet hun forklarede, at brandet fremover ikke vil bruge nogen former for ægte pels i deres kollektioner – uagtet at Versace er et brand, der historisk set har været storforbruger af både mink og andre pelsarter i deres eksklusive designs.
Beslutning vækker skuffelse i pelsbranchen
Versaces nye pelsforbud taler ind i en lang række af modevirksomheder, der allerede har taget afstand til materialet – og ikke overraskende møder beslutningen også denne gang modstand fra pelsbranchen.
Især The International Fur Federations CEO, Mark Oaten, har været ved tasterne og udtrykt, at han er ”skuffet over, at Versace har besluttet at droppe ægte pels i deres kollektioner.”
“Hovedparten af verdens største designere vil fortsætte med at arbejde med pels, da de ved, at det er et naturligt produkt, der er produceret på ansvarlig vis. Med den øgede bekymring for miljøet og brugen af plastik i mode, mener jeg, at pels er et både naturligt og forsvarligt valg for både designere og forbrugere,” siger han om sagen ifølge WWD.
En bølge af pelsstop
Lignende reaktioner kom, da det var Gucci, der tog springet fra pelsstøtter til -modstander. Med Gucci som et af verdens pt mest succesfulde modebrands, spåede modeekspert Chris Pedersen tilbage i november, at deres beslutning kunne vise sig at få stor betydning for resten af branchen – og det blev ikke taget vel imod hos Kopenhagen Fur.
“Der er ikke ukendt for os, at modebrands stopper med at bruge pels, men det er klart, at det gør indtryk, når en stor spiller som Gucci erklærer sig pelsfri,” sagde CEO Jesper Uggerhøj dengang til Fashion Forum og forklarede, at pelsbranchen skal blive bedre til at dele de gode historier om pels, som for eksempel at det har en lang levetid og er biologisk nedbrydeligt, hvis de skal sætte en stopper for den bølge af pelsstop, der lige nu strømmer gennem modebranchen.
“Vi må se i øjnene, at vi ikke har været dygtige nok til at fortælle om de mange bæredygtige kvaliteter, som naturpels har. Det vil vi gerne rette op på nu,” sagde han videre.
Udover Versace og Gucci har modehuse som Michael Kors, Jimmy Choo, Tom Ford, Givenchy, Calvin Klein, Ralph Lauren, Tommy Hilfiger og Armarni også droppet pels, ligesom at flere af verdens største modeforhandlere, herunder Yoox, Net-a-porter Group og Selfridges, er stoppet med at forhandle materialet.