Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Ugen i mode

Nyheder fra ind- og udland: DECADENT åbner to nye butikker, H&M løfter sløret for nye genbrugsmaterialer, og Burberry støtter LGBTQ+-miljøet med ny kollektion.
Nyheder fra ind- og udland: DECADENT åbner to nye butikker, H&M løfter sløret for nye genbrugsmaterialer, og Burberry støtter LGBTQ+-miljøet med ny kollektion.

Kærlighed uden kemi
Det bæredygtige danske brand LauRie greb Valentinsdag lidt anderledes an end mange andre. De brugte nemlig anledningen til at lancere en kampagne for to nye T-shirts under navnet ’Spread Love Not Chemicals’. LauRie ønsker at sætte fokus på mængden af sprøjtegifte i forbindelse med bomuldsproduktion, hvorfor kollektionen er lavet i økologisk bomuld og uden brug af sundhedsskadelig kemi.

Shop-in-shops
Det danske taskebrand DECADENT har netop åbnet dørene til to nye shop-in-shops i henholdsvis Magasin i Lyngby og Steen & Strøm i Oslo. De to åbninger skal ses som et led i mærkets ambition om større synlighed og en klarere kommunikeret visuel identitet.

”Med vores shop-in-shop-koncept placeret centralt i disse stormagasiner, har vi som brand muligheden for at give kunden en mere fuldendt oplevelse og fortælle en mere personlig historie. Samtidig har vi mere kontrol over vores visuelle identitet og brandpræsentation, som er utrolig vigtig for os på kendte såvel som nye markeder,” fortæller Karina Mundt Holst, ejer og kreativ direktør i DECADENT, i en pressemeddelelse.

Nye materialer
Til april rammer H&Ms bæredygtige kollektion, Conscious Exclusive, butikkerne for syvende gang. Men denne gang er kollektionen akkompagneret af to nye materialer, som begge er resultater af koncernens store bæredygtige fokus, nemlig genanvendt sølv og det patenterede materiale ECONYL®.

“Det genanvendte sølv er fremstillet af skrotmetal med minimal miljøpåvirkning, og ECONYL® er 100 procent regenererede nylonfibre fra indsamlet nylonaffald, heriblandt gamle fiskenet, der flyder rundt i havene. Materialerne, der anvendes i vores Conscious Exclusive-kollektion, afspejler, hvordan den seneste teknologi kan indarbejdes med traditionelle teknikker og skabe imponerende resultater,” udtaler Ann-Sofie Johansson, Creative Advisor hos H&M, i en pressemeddelelse.

Den nye kollektion lanceres online og i udvalgte H&M-butikker den 19. april 2018.

Støtte til LGBTQ+-miljøet
Christopher Baileys sidste kollektion for det britiske modehus Burberry vil markere mærkets støtte til LGBTQ+-miljøet. Når den nye kollektion vises under den kommende modeuge I London, vil regnbuefarver nemlig pryde flere af mærkets kreationer – heriblandt deres genkendelige tern under navnet ‘Rainbow check’. Derudover vil mærket donere penge til the Albert Kennedy Trust, the Trevor Project og ILGA med en ambition om at sprede budskabet om øget diversitet.

En afslutning
Da BOSS præsenterede deres nyeste womenswear-kollektion under New York Fashion Week i tirsdags, markerede det samtidig afslutningen på Jason Wus virke som Artistic Director for brandets kvindelinje. Efter fem år i sadlen hos modehuset vil Jason Wu nemlig fremover fokusere al sin energi på sit eget mærke.

Wear The Change
Den store modekæde C&A har netop lanceret en kampagne med navnet ’WearTheChange’, som fokuserer på brandets bæredygtige arbejde og som har til formål at kommunikere, at man både kan se godt ud og samtidig gøre godt. C&A arbejder blandt andet på indfarvning af læder uden krom, denimproduktion af overskudsmaterialer samt unikke Cradle-to-Cradle certificerede T-shirts, der i øvrigt vandt dem prisen for ’Sustainable Innovation of the Year Award’ givet af Thomson Reuters Foundation i 2017.

Kopi-butik
Den italienske jeans-producent Diesel har netop afsluttet et humoristisk forsøg på at komme piratkopier til livs. Den 9. til 12. februar åbnede brandet dørene til en ’falsk’ Diesel-butik med navnet Deisel. Butiksåbningen var desuden et led i brandets ’Go with the Flaw’-kampagne, ligesom at den markerede genåbningen af deres New York-butik – i Diesel-regi vel at mærke.

Deisel-produkterne vil blive solgt via brandets egen hjemmeside fremadrettet.