Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge, Udland

Les Deux: ”Vi griber den mulighed, vi har fået”

Der er fuld fart på væksten hos det danske herrebrand, der satser på at åbne hele 14 shop-in-shop butikker både herhjemme og i udlandet i løbet af det næste halve år.
Der er fuld fart på væksten hos det danske herrebrand, der satser på at åbne hele 14 shop-in-shop butikker både herhjemme og i udlandet i løbet af det næste halve år.

Meget er på tapetet hos danske Les Deux, der siden grundlæggelsen i 2011 kun er gået én vej – nemlig frem. Nu er brandet klar til at løfte sløret for endnu en stor nyhed: De vil – som et led i deres salgsstrategi – prøve kræfter med de såkaldte shop-in-shops i udvalgte stormagasiner – både herhjemme og i udlandet.

Det startede med et samarbejde med Magasin i Aarhus, hvor Les Deux fik mulighed for at byde deres kunder velkommen i deres første fysiske butikskoncept, efter de i oktober 2017 blev udråbt til Årets Vækstkomet under stormagasinets årlige partnerdag. Siden har tilbagemeldingerne været ovenud positive, hvorfor de nu er klar til at udvide butikssatsningen yderligere.

”Vi har præsenteret konceptet for vores agenter, hvilket var en stor succes, der har bibragt aftaler med store spillere som Harvey Nichols i London og Breuninger i Tyskland. Samarbejdet med Magasin har været en døråbner for os,” fortæller medstifter Andreas von der Heide, der også kan afsløre, at målet er at åbne i alt 14 shop-in-shop butikker i det første halve år af 2018 i lande, som udover Danmark, tæller Tyskland, Sverige, Norge og UK.

Ifølge Andreas von der Heide er timingen netop nu rigtig til, at det ellers hovedsagligt online og engrossælgende brand kan kaste sig ud i at afprøve nye salgskanaler. Men det betyder ikke, at de har valgt at gå planken fuldstændigt ud – endnu.

”Vi har valgt shop-in-shops konceptet i første omgang, da det er en rigtig stærk måde at teste retail af på. Vi står midt i en vækstudvikling og ved, at det giver rigtig gode resultater at kunne præsentere vores univers for kunderne i fysiske rammer. Så vi griber den mulighed, vi har fået,” siger han videre og fortæller, at de gennem sådanne samarbejder kan få mest muligt ud af indsatsen, for eksempel ved at drage nytte af den kundetrafik, som for eksempel Magasin står for at drive til deres mange shop-in-shops.

Realistisk ekspansion
Men hvorfor ikke åbne sin helt egen butik, vil nogen måske spørge? Samme overvejelser har floreret hos Les Deux, der for ikke længe siden var tæt på at åbne deres første reelle butik i Københavns Lufthavn. Det viste sig dog at være for omkostningsfuldt, så dén drøm er i første omgang udskudt. For Les Deux handler det om at være realistiske og tage ét skridt af gangen.

”Vi går ikke retailvejen helt endnu, da vi gerne vil skalere i et stille og roligt tempo. Vi har ikke drevet butik før, så på den her måde kan vi få erfaring med at bygge butiksuniverser op, indsamle data og på det grundlag finde ud af om det giver mening for os at åbne egne butikker i fremtiden,” siger han.

Det er heller ikke tilfældigt, at det især er Harvey Nichols i London og Breuninger i Tyskland, der bliver fremhævet. Strategien er både at ekspandere til udenlandske markeder, men også at gøre det på den rigtige måde og til de rigtige steder.

”Vi har især fokus på at styrke tilstedeværelsen i Tykland og UK lige nu. Skandinavien er stadig vores hjemmemarked, men her er vi allerede meget etablerede og står rigtig stærkt. Så det er et naturligt næste skridt for os at se mod nye, udvalgte markeder. Det er vigtigt for os at lykkes med vores projekter, i stedet for at sprede os for meget på én gang,” siger Andreas von der Heide.

Selvom de hos Les Deux er realistiske, er de dog også optimistiske omkring brandets fremtid. Ifølge Andreas von der Heide vækstede virksomheden med hele 53 procent bare sidste år, og så har de netop overstået en messesæson med stor succes – også selvom de bare for et par sæsoner siden gik med overvejelserne om at droppe messearbejdet én gang for alle.

”Det gik rigtig godt i sidste uge. Vi har tidligere været på vej videre fra messe, men denne sæson var vi endnu en gang at finde på CIFF, som det var godt. Jeg må nok æde mine ord i den her sammenhæng – vi kommer i hvert fald tilbage næste sæson også,” fortæller en ærlig Andreas von der Heide, der har mindst ligeså høje forventninger til resten af 2018.

”I 2018 vil vi især have fokus på at vækste vores kerneforretning. Vi har netop udvidet med et dobbelt så stort lager og med en ny, erfaren lagerchef, som et led i en professionalisering af virksomheden. Derudover er målet at fokusere på det, vi bedst til, nemlig herretøj, og på at blive endnu bedre etableret og vækste i udlandet,” slutter han.