Mathilde Torp Mader: ”Det er en stor arv at løfte”
By Malene Birgers nye kreative direktør, Mathilde Torp Mader, fortæller om sin debut under Copenhagen Fashion Week i dag, om at dedikere sig til dansk mode og om at balancere designarv og nye ambitioner.I august sidste år kunne det ikoniske danske modehus By Malene Birger løfte sløret for en udskiftning i den kreative top, idet Mathilde Torp Mader blev ansat som ny kreativ direktør. I dag, godt seks måneder senere, er hun klar til at præsentere sin første kollektion for omverdenen med en præsentation under Copenhagen Fashion Week – en præsentation der, ifølge den nye kreative direktør, vil byde på et fornyet By Malene Birger.
”Kollektionen vil stadig indeholde nogle af de klassikere, som By Malene Birger er kendt for, men i en opdateret og mere tidssvarende version med masser af stærke farver og prints. Jeg elsker farver og synes man kan skabe noget helt specielt, hvis man sammensætter dem rigtigt,” fortæller Mathilde Torp Mader, der er velbevandret i den internationale modebranche. Hun er uddannet fra Central Saint Martins og har mere end ti års erfaring fra både Paris, Milano og London hos modehuse som Marni, Sonia Rykiel, Vanessa Bruno og senest Mulberry. Nu er hun vendt tilbage til sine rødder og slår sine kreative folder i den danske modebranche – alligevel har hun taget sine værdier og personlige arbejdsstil med sig.
”Jeg er glad for at være i den her rolle og arbejder, som altid, ud fra tanken om, at designprocessen skal være både dynamisk og demokratisk, og at man aldrig må censurere sig selv – eller andre. Jeg vil gerne skabe et forum, hvor designteamet kan dele idéer, også selvom de måske ikke passer ind i, hvad jeg selv havde tænkt. På den måde bliver kollektionen mere organisk og kan – og skal – udvikle sig i løbet af processen for at få det bedste resultat,” siger Mathilde Torp Mader, der dog også har skullet omstille sig til sin nye arbejdsplads og medfølgende arbejdsstruktur.
”By Malene Birger har som dansk virksomhed et fladere hierarki, hvilket giver flere beslutningstagere. Det er helt sikkert en kulturel ting, men også noget som jeg lige har skullet vænne mig til,” tilføjer hun.
At løfte arven
Den danske designer er dog frem for alt gået til opgaven med ydmyghed overfor den tradition og arv, som ligger til grund for By Malene Birger – og som hun sætter en stor ære i at føre videre.
”Jeg er meget opmærksom på, at det er en stor opgave at påtage sig og en stor arv at løfte. Der er meget respekt for brandet og jeg skal lige vænne mig til at være ansigt udadtil, for egentlig er jeg en ret genert person,” siger den erfarne designer og uddyber:
”Det har dog været virkelig dejligt at opleve folks meget positive reaktioner overfor brandet og at se hvor mange i udlandet, der faktisk kender By Malene Birger – det har bare betydet, at jeg synes, jobbet er endnu mere spændende.”
Da valget faldt på Mathilde Torp Mader tilbage i august, var det især ønsket om at accelerere den internationale vækst, brandet havde haft for øje. Det betyder, at en stor del af den nye kreative direktørs tid siden da er gået med at genopfinde og styrke det allerede velfungerede og succesfulde By Malene Birger. Og det har vist sig at være på én og samme tid en velkommen udfordring og en stor mundfuld.
”Vi er som brand i gang med at opbygge et nyt By Malene Birger-univers, og det er super spændende. Men det er selvfølgelig en længerevarende proces, der vil udfolde sig over tid. Derfor vil man ikke allerede nu kunne se helt nye butikker, ny hjemmeside og lignende, men jeg tror bestemt, at alle vil kunne se, der sker noget med kollektionen,” siger hun og fortæller, at det også er det, hun håber på at få ud af præsentationen i dag.
”Succeskriteriet er først og fremmest, at folk kan lide, hvad de ser. At de kan se, der er sket en udvikling med kollektionen, og at de forstår og kan se idéen med det By Malene Birger-univers, vi som brand forsøger at skabe. Det har virkelig været interessant at nytænke noget, der i forvejen er en succes, men jeg er superglad for resultatet, der er både genkendeligt men med en ny drejning,” siger hun og afslutter:
”Jeg vil gerne skabe et brand, som både vores kunder og huset selv kan være stolte af.”