Karl-Oskar Olsen: ”Jeg kunne ikke have ønsket mig et bedre fremmøde”
Wood Wood gør status efter deres showdebut under London Fashion Week Men’s i lørdags – en satsning, som ifølge brandets kreative direktør, Karl-Oskar Olsen, gik over alle forventninger.I lørdags kunne Wood Wood åbne dørene til deres debutshow under London Fashion Week Men’s.
Efter to succesfulde sæsoner under Milano Fashion Week har brandet valgt at sadle om og prøve kræfter med en anden europæisk modehovedstad. For Karl-Oskar Olsen, Kreativ Direktør og Menswear-designer hos Wood Wood, bunder beslutningen om at holde Wood Woods engelske debutshow i en tilbagevendende trang til nye udfordringer.
“Det er en beslutning, vi har taget, for ikke at låse os fast til en specifik by, og efter København og Milano har vi meget naturligt haft lyst til at prøve noget nyt,” fortæller han og uddyber hvorfor lige netop London var næste destination på listen.
”London er en vigtig by for os, vi har både et salgskontor og arbejder med et lokalt PR-bureau i byen. Vi ser generelt et stort potentiale for vores brand i UK, og ved at være en del af London Fashion Week cementerer vi vores tilstedeværelse overfor partnere og relevante butikker.”
Det er efterhånden fire år siden, Wood Wood sidste gang var i showkalenderen under Copenhagen Fashion Week med brandets AW14-kollektion. Siden da har valgt at prøve kræfter med udlandet, senest i Italien, hvor Wood Wood viste både sin AW17- og SS18-kollektion under Milano Fashion Week. Alligevel har de denne sæson valgt at prioritere anderledes.
”Det har været en stor oplevelse at være på kalenderen i Milano, hvor vi kunne mærke, at moden har en lang historie i landets institutioner. Samtidig blev vi selvfølgelig beærede over at blive udvalgt af netop Camera della Moda til at levere et friskt pust i en af Europas ældste modeuger,” fortæller Karl-Oskar Olsen, der også kan berette om stor salgssucces efter brandets italienske satsning.
”For vores forretning i Sydeuropa har det ligeledes været meget positivt, og vi har oplevet en fremgang i markedet på over 100 procent,” tilføjer han.
Nye udfordringer
Men selvom både modeugen i København og Milano har været positive oplevelser for Wood Wood, var tiden kommet til at prøve noget nyt. London har i mange år været et kernemarked for brandet, der ligesom ditto danske London Fashion Week-debutant, Tonsure, også ser store fordele i, at den er placeret så tidligt i sæsonen, da det kan have stor betydning for den modtagelse og det fremmøde, showet får.
”Jeg tror ikke, at jeg i min vildeste fantasi kunne have ønsket mig et bedre fremmøde. Det var et meget lille venue, og alligevel mødte 600 mennesker op. Vi havde fokuseret på at tiltrække de rette indkøbere og presse, hvilket jeg synes, vi fuldt ud fik opfyldt,” siger en meget tilfreds kreativ direktør dagen efter showet i London.
”Milano var god for os, men meget anderledes. Igennem de to shows, vi holdt der, vækstede vi markant på det marked, hvilket er rigtig godt, men jeg føler, vi passer bedre ind i London rent brandmæssigt,” siger han videre.
En anden forskel, som de hos Wood Wood oplever er mellem Milano og London, er, at der er større fremmøde af internationale indkøbere i London – og det er et kriterie, der især vægtes højt, når brandet næste sæson skal beslutte sin showdestination, om end det bliver i Milano, London eller måske i København. Hvor næste Wood Wood-show skal placeres, er nemlig endnu uvist, men én ting er sikkert – brandets ambitioner er i top.
”Nu taler vi det igennem de næste uger og tager beslutningen derefter. Wood Wood er inde i en rigtig god periode over hele linjen og med en total vækst for vores brand på 25 procent i 2017, har vi selvfølgelig ambitioner,” afslutter Karl-Oskar Olsen, der indtil nu stiller sig tilfreds med lørdagens London-debut, som han forventer vil vækste Wood Wood 15 procent på det internationale marked.