Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Tim Hancock: ”Jeg er aldrig bange for, om jeg lander på benene”

Den tidligere medejer af HAN Kjøbenhavn har inden for det sidste halve år skiftet karriere, stiftet det kreative bureau SSOON International og vigtigst af alt fundet glæden ved at arbejde igen. 
Den tidligere medejer af HAN Kjøbenhavn har inden for det sidste halve år skiftet karriere, stiftet det kreative bureau SSOON International og vigtigst af alt fundet glæden ved at arbejde igen. 

Det er syv måneder siden, Tim Hancock officielt trådte ud af HAN Kjøbenhavn – en virksomhed, han selv var med til at stifte i 2007, og hvor han havde sin daglige gang i små ti år.

”Det er en beslutning, der har været længe undervejs. De sidste to år, har jeg følt, at jeg har lavet mindre og mindre af det, som jeg egentlig holder af. Mine spidskompetencer er produktion, distribution, produktudvikling og design, men fordi HAN Kjøbenhavn har udvidet på blandt andet retail-fronten de senere år, har mit fokus nødvendigvis været på virksomhedens drift,” fortalte Tim Hancock dengang til Fashion Forum.

Nu har Tim Hancock søgt nye græsgange, hvor han kan bruge den erfaring, som han efterhånden har brugt et årti på at tilegne sig. Han har ikke valgt at forlade branchen og rumsterer stadig på den danske modescene, men bare fra den anden side af bordet.

Han har nemlig taget hul på et helt nyt karrierekapitel og stiftet sit eget bureau – SSOON International – hvorfra han assisterer og yder konsulenthjælp til brands inden for både mode-, beauty- og livsstilsbranchen. Hvor stort et brand er, om det er nyt eller veletableret, dansk eller udenlandsk, er underordnet. Hvad der er vigtigt er, om Tim Hancock tror på det. Integritet er førsteprioritet i alt, hvad han gør under navnet SSOON.

”Jeg favner ekstremt bredt, men det er afgørende for mig, at jeg kan stå inde for det, jeg laver. En af mine største prioriteter er, at projektet skal være stimulerende, samt at der skal være mulighed for at gøre en forskel. Man kan altid tjene penge på at lave en masse rugbrødsarbejde, men hvis der ikke er grund til, at det er lige netop mig, der skal tage opgaven, så er det det måske heller ikke,” siger Tim Hancock og fortæller, at han overordnet set beskæftiger sig med fem kategorier – branding, design, produktion, distribution og retail – sidstnævnte både i forhold til design og indretning af butikker og i forhold til åbningen af nye.

At tale samme sprog
Da Tim Hancock i maj måned solgte sine 50 procent i HAN Kjøbenhavn, spurgte han sig selv ”Nå, hvad så nu?” Og i juni kunne han så løfte sløret for sin nye baby – SSOON International, der allerede nu har fundet sig godt tilrette på markedet. Indtil videre tæller porteføljen brands som Estée Lauder, Bozarthfornell, Copen Hagen, Le Labo, Lærke Andersen, Mismo, SOS, Hummel og Kamo. Nogle af dem har hyret ham ind til et specifikt projekt, andre har han indgået et længerevarende samarbejde med.

For Tim Hancock handler det om at bruge sin erfaring som brandejer til at hjælpe andre med sparring og indsigt i de mange facetter af livet som selvstændig.

”Jeg oplever, at mange brands er tilbageholdne med at hyre folk udefra, og hvis de gør, er det som regel en ekstern agent, som ikke altid taler samme sprog som dem. Jeg har brugt de sidste par måneder på at sætte mig ind i, hvilke muligheder mine kunder har, og hvordan man kan gøre deres brand stærkere,” fortæller Tim Hancock, der blandt andet har stået for at analysere mulighederne for Estée Lauder i Skandinavien og Benelux, i forhold til at udtænke nye måder at distribuere deres produkter på.

Han forsøger altid at tænke ud af boksen og mener, der er mange uudnyttede distributionskanaler uden for moderegi, for eksempel via hoteller og restauranter. Men hvad opgaven præcis er, afhænger af det enkelte brand. Som regel udarbejder han en fuldbyrdet strategi for sine kunder, alt efter hvilken del af forretningen, de ønsker hans hjælp til eller hvilke ambitioner, han skal assistere med at føre ud i livet – og det er præcis, hvorfor Tim Hancock har valgt at arbejde under navnet SSOON.

”SSOON International handler om at få ting til at ske. Man laver aldrig noget, der er lige nu og her, det er altid noget, der skal ske snart. Det handler om altid at være forud.”

At trykke reset
Siden Tim Hancock offentliggjorde sit karriereskifte, er han blevet mødt med mange overraskede reaktioner, fra folk, der synes det var en modig beslutning. Men for ham selv var det ikke et svært valg – han har altid fulgt devisen, er man ikke glad, så skal man gøre noget andet. Koste hvad det vil. Om han ville lande på benene igen, det har han aldrig været i tvivl om.

”Jeg har fået en meget positiv modtagelse og er blevet mødt med stor interesse. Jeg tror, at det der tiltrækker folk ved mit arbejde er, at jeg ikke er bange for at tage ejerskab på det, jeg laver. Jeg har den samme tilgang, når jeg arbejder for en kunde, som var det mit eget brand – formentlig fordi jeg selv har siddet på den side af bordet i ti år. Og så skal man ikke være for fin til at erkende, at der også skal en god portion knofedt til – man kan ikke forvente, at der kun er sjove opgaver,” siger Tim Hancock.

Men sjovt, det er det. At have sit helt eget og være 100 procent beslutningstager. Udover den positive modtagelse og de nye udfordringer, er Tim Hancock allermest glad for, at han har fået lov til at trykke reset på tastaturet og finde tilbage til et arbejde, der gør ham glad helt ind i maven.

”Nu vågner jeg om morgenen uden at føle, at jeg står på et løbebånd i fuld fart, som jeg har følt det, det sidste årti. Det er ikke vigtigt for mig, hvilken titel der står på mit visitkort, det handler om at have sig selv med i det, man laver. Det er selvfølgelig ikke lyserødt det hele, men at være et gladere menneske, det er et succeskriterie i sig selv,” afslutter Tim Hancock.