Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Noam Griegst: ”Jeg vil stadig tage mig god tid”

Det ikoniske danske smykkehus Griegst Jewelry er klar til at åbne dørene til sit første online univers og til at se mod nye markeder. Men ikke på bekostning af de oprindelige værdier, fortæller Noam Griegst.
Det ikoniske danske smykkehus Griegst Jewelry er klar til at åbne dørene til sit første online univers og til at se mod nye markeder. Men ikke på bekostning af de oprindelige værdier, fortæller Noam Griegst.

Den familieejede smykkevirksomhed Griegst Jewelry har eksisteret siden 1963, hvor guldsmed og kunstner Arje Griegst stiftede brandet med sin kone og ditto guldsmed Irene Griegst. Siden da har virksomheden vokset sig til et af de mest anerkendte smykkehuse herhjemme.

I dag er Griegst Jewelry drevet af Irene Griegst samt af parrets søn Noam Griegst, der ved siden af sin karriere som fotograf og filmskaber har ageret kreativ direktør for foretagendet, siden Arje Griegst gik bort i 2016. Nu er de klar til at udvide virksomhedens repertoire med lanceringen af deres første webshop. For Noam Griegst handler det om at følge med udviklingen.

”Griegst Jewelry er en familieejet virksomhed, hvor tingene altid har gået meget langsomt for at opnå de bedste resultater og for at have det tidsløse design i fokus. Men jeg vil gerne bringe virksomheden ind i en ny tid og tilpasse den til den nye generation. Det er lidt ligesom at blande det nye og gamle sammen,” fortæller Noam Griegst.

Alligevel har det også været meget vigtigt for ham, at webshoppen både i form af indhold og visuelle udtryk er tro mod den arv og historie, som ligger til grund for Griegst Jewelry, der fra dag ét har balanceret på en hårfin grænse mellem smykker og kunst – præcis som Arje Griegst selv gjorde det. Noam Griegst gør derfor en dyd ud af at kombinere nye markedsføringsredskaber med nogle af de traditionelle metoder, som virksomheden har mestret siden tidernes morgen.

”Det er en fantastisk forløsning, at der er så mange nye muligheder, for eksempel influencer marketing, som jeg har planer om at drage nytte af på sigt. Men jeg vil stadig også benytte mig af kunstudstillinger til at præsentere vores designs, ligesom vi altid har gjort det. Alting går så stærkt i dag og meget handler om salg, hvilket jeg selvfølgelig også har for øje, men i et tempo, hvor man føler, at man har sig selv med. Jeg vil stadig tage mig god tid, samtidig med at vi udvider vores horisont,” forklarer han.

Mere tilgængeligt – også i udlandet
Men at føre virksomheden ind i den digitale tidsalder er ikke den eneste ambition, der ligger til grund for beslutningen om at etablere Griegst Jewelrys første webshop. Det nye digitale hjem har også til formål at gøre de efterhånden ikoniske smykker og design-DNA mere tilgængeligt for forbrugerne.

”Det kan være svært for en smykkevirksomhed som vores, der ikke er så kommerciel, at udvide repertoiret. Vi har et meget kunstnerisk islæt, men jeg vil også gerne gøre det mere tilgængeligt uden for den verden. Mere end det tidligere har været i hvert fald,” siger Noam Griegst.

Når han taler tilgængelighed, mener han dog ikke kun i herhjemme. Griegst Jewelrys nye webshop markerer ligeledes et nyt kapital for virksomheden, som er klar til at tage de første spæde stik mod en international ekspansion. Han arbejder derfor lige nu på at etablere samarbejder med butikker i udlandet, som kan forhandle det danske håndværk.

Men det er ikke de gængse smykkeforhandlere, Noam Griegst har i tankerne. Også her ønsker han at være tro mod sin arv og præsentere smykkerne i et setup, der befinder sig i krydsfeltet mellem kunst og kommerciel virksomhed. For Noam Griegst er det nemlig alfa og omega, at man kender sit publikum.

”Planen er at deltage i forskellige udvalgte kunstmesser, men derudover har vi også valgt at lave aftaler med nogle af de vigtigste nøglepersoner i smykkebranchen, som har det rette netværk og som vil hjælpe os med udvide forretningen uden for Danmark,” siger Noam Griegst, for hvem det vigtigste er at tænke hele vejen rundt, når man skal videreføre og søge nye markeder for en virksomhed, der er så etableret, som den hans far grundlagde for mere end 50 år siden.

”Det har taget lang tid at kunne åbne den her hjemmeside. Flere år. Så det har været en lang proces at komme hertil. Jeg har været nødt til at spørge mig selv, hvordan gør vi det her? Det er ikke, fordi jeg skal finde ud af, hvordan man sælger vores smykker. De taler for sig selv. Det handler om at gøre det på den rigtige måde, og dette er en start,” slutter han.

Griegst Jewelrys nye webshop blev officielt lanceret i går.