Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Salget på Black Friday slår alle rekorder - igen

Den store udsalgsdag vinder fortsat ind hos danskerne, der i fredags handlede for mere end to milliarder kroner. Især de online forhandlere var populære shoppedestinationer.
Den store udsalgsdag vinder fortsat ind hos danskerne, der i fredags handlede for mere end to milliarder kroner. Især de online forhandlere var populære shoppedestinationer.

Det er ikke kun i danskernes bevidsthed, at Black Friday vokser – også købelysten til årets største udsalgsfest er steget. I fredags fejrede hele verden dette års udgave af det amerikanske fænomen, og det viste sig endnu en gang at blive en succes i den danske detailhandel – fysisk såvel som online.

Ifølge en pressemeddelelse fra Nets, der står bag Dankort og NemId, brugte danskerne mindst 2,117 milliarder kroner i fredags – et tal, der dog ikke kan slås helt fast endnu og som forventes at stige de kommende dage. Det skyldes, at visse beløb ikke er talt med endnu, for eksempel betalinger, der først går igennem ved modtagelsen af den købte vare. Årets nuværende resultat vidner dog allerede om en stigning på 5,8 procent sammenlignet med 2016, der ligeledes slog den hidtidige rekord. Det betyder, at Black Friday stadig er den største omsætningsdag i detailhandlen herhjemme, samt at fredag den 24. november 2017 er den største enkeltstående handelsdag i Danmark nogensinde.

”Black Friday var en travl dag for danskerne og Dankort. Forbruget med Dankort overgik rekorden fra sidste år med 5,8 procent. Det er imponerende,” siger Jeppe Juul-Andersen, der er Senior Vice President og ansvarlig for Dankort i Nets, i en pressemeddelelse.

Online er i fremgang
Det var dog langt fra alle de handlende i fredags, der trodsede november-kulden for at shoppe efter gode tilbud i fysiske omgivelser. Også onlinesalget var i fremgang på årets sorte fredag.

Ifølge Nets udgjorde e-handlen 13,6 procent af den samlede handel, hvilket er en stigning på knap to procentpoint i forhold til sidste år – et tal, der dog også forventes at blive højere i takt med, at de sidste betalinger går igennem i denne uge. Også Sleeknote, der er specialiseret i e-commerce løsninger og online marketing, kan berette om ekstraordinære tal fra fredagens online handel. Ifølge Sleeknotes data, havde de skandinaviske webshops i gennemsnit en stigning i antal besøgende på 152 procent, sammenlignet med 118 procent året før.

”Så man må sige, at Black Friday har været særdeles succesfuld for webshops i Norge, Sverige, Finland – og ikke mindst Danmark. Mellem klokken 20 og 22 var der allerflest besøgende på de danske webshops, og det var altså der, Black Friday peakede,” lyder det ifølge Finans.dk fra Mogens Møller, direktør i Sleeknote.

Men det var ikke alle, der havde lige meget vind i de virtuelle sejl i fredags. Dansk Supermarked havde store problemer, da Føtex og Bilkas webshop blev udsat for et hackerangreb, der betød at begge sider crashede midt i årets største shoppefest. I håbet om at rode bod på den tabte fortjeneste besluttede Dansk Supermarked efterfølgende at transformere Black Friday til Black Weekend, sådan at varehusenes onlinebutikker kørte med tilbud både fredag, lørdag og søndag.

”Vi er da gevaldigt presset. Det har påvirket onlinebutikkerne i gevaldig grad. Der har været kunder, der har haft held og ihærdighed nok til at komme ind og placere ordrer. Det gør billedet lidt kønnere end, hvis vi havde været helt lukket ned. Men hvis man sammenligner med sidste år, ser det billedet time for time helt anderledes ud. Der er meget, der skal hentes, hvis vi skal nå op på det, vi har prøvet tidligere. Det håber, vi selvfølgelig, vi kan,” udtalte Kasper Reggelsen, pressekonsulent i Dansk Supermarked, til Finans fredag aften. Han ville dog ikke udtale sig om hverken foreløbige besøgs- eller omsætningstal fra Bilka og Føtex.

På den anden side af Atlanten blev forventningerne til Black Friday derimod mere end indfriet. Ifølge Bloomberg kunne Amazon-ejer Jeff Bezos nyde godt af optimismen omkring udsalgsfænomenet, da Black Friday trak onlinegigantens aktie op med 2,6 procent – en kursstigning, der betyder, at Jeff Bezos’ formue nu er på 100,3 milliarder dollars, svarende til cirka 620 milliarder kroner, hvorfor han i dag kan kalde sig verdens rigeste mand.

Centrene følger med
Selvom der er flere og flere, der lægger varer i den virtuelle indkøbskurv på Black Friday, ser det dog ikke ud til at have negativ indvirkning på nogle af danskernes foretrukne shopping-destinationer – storcentrene.

Ifølge DEAS, der administrerer i alt 16 shoppingcentre i hele landet, slog årets Black Friday igen ny rekord i det samlede besøgstal. Antallet af tilbudsjægere i centreren steg i år med syv procent, hvilket betyder, at Black Friday endnu en gang lander på en klar førsteplads over centrenes største besøgsdage, ikke engang overgået af den 23. december.

Ifølge Tine Marie Andersen, politisk konsulent for Black Friday ved Dansk Erhverv, skyldes den fortsatte øgede opbakning til udsalgsfesten da også, at dagen i endnu højere grad har fæstnet sig i danskernes bevidsthed som startskuddet til årets julehandel.

”Vi ser tydeligt, at tendensen fra de tidligere år fortsætter. Nu kender mere end ni ud af ti danskere til fænomenet Black Friday. Mange bruger dagen til at tage forskud på julegaveindkøbene, og for detailhandlen er det en oplagt måde at markere starten på julehandlen,” udtaler hun til Nets i en pressemeddelelse.

Flere modevirksomheder brugte også dagen som anledning til at tage helt afstand til Black Friday – blandet andre AIAYU, Carcel, ELSK og LauRie. Børnetøjsbrandet Wheat, satte heller ikke deres varer ned, men donerede i stedet al omsætning fra deres webshop-salg til SOS Børnebyerne. Også svenske Vagabond afholdt sig fra udsalget, men donerede ligeså 10 procent af fredagens omsætning til UNICEF.