Boozt øger Black Friday-salg med 140 procent
Onlinegiganten har opgjort weekendens arbejde, der tiltrak 25.000 flere nye kunder end i 2016.I fredags fejrede den dansk-svenske onlineportal Boozt.com Black Friday ligesom langt de fleste andre butikker, fysiske såvel som online, gjorde det. Men hos Boozt blev udsalgsfesten allerede skudt i gang dagen før dagen, nemlig torsdag aften klokken 20 – og det viste sig at være en populær tyvstart blandt forbrugerne.
Alene denne aften havde onlineforhandleren mere end 850.000 besøgende, hvilket medførte ti gange så meget trafik, som på en normal torsdag, ligesom de endte med et salg, der var fire gange større end samme torsdag sidste år.
“Black Friday er blevet en meget vigtig dag for Boozt på relativt kort tid. For to-tre år siden var der nærmest ingen, der vidste, hvad det var, men vi kan mærke, at interessen for Black Friday er steget enormt hos danskerne. Det første salg ser fantastisk ud. I peak time havde vi over 100 ordrer i minuttet,” lød det fra Chief Marketing Officer Peter G. Jørgensen i en pressemeddelelse.
Men det er ikke kun om torsdagen, at kunderne benyttede sig af Boozts Black Friday-tilbud. Sidste år stod selve fredag for 14 procent af hele månedens omsætning, men i år har onlineforhandleren overgået sig selv. Black Friday-salget hos Boozt voksede nemlig med 140 procent fra torsdag aften til fredag aften, hvor mere end 90.000 kunder benyttede sig af portalens tilbud, hvilket er over 25.000 flere end sidste år.
Derudover øgedes hjemmesidens trafik med 84 procent i løbet af de to dage – et resultat, som CEO Hermann Haraldsson var meget stolt over.
“Vi er meget tilfredse med vores Black Friday-salg. Men vi er lige tilfredse med at have formået at levere pakkerne til mere end 20.000 af vores kunder allerede lørdag,” lyder det fra direktøren i en pressemeddelelse.
Målrettede forbrugere
Det er dog ikke kun købelysten, torsdag og fredagens udsalgsfest kan vidne om. Hos Boozt har de også bemærket, at kunderne i stigende grad er målrettede, når de shopper på Black Friday. Mange har forberedt sig på dagen og flere havde endda gjort den digitale indkøbskurv klar, hvilket kom til udtryk ved, at kunderne brugte færre sidevisninger og kortere tid på webshoppen, før de foretog et køb.
”Vi kan se, at mange af vores kunder på forhånd har vidst præcis, hvad de ville have og har tagget deres favoritprodukter, så de kunne sidde klar ved computeren i minutterne op til salget startede i går,” fortæller Peter G. Jørgensen videre.
Også her mærker man tendensen til, at Black Friday er blevet startskuddet til julehandlen – en tendens, der har krævet visse finjusteringer i servicen.
”Julegaver købes i stigende grad på nettet, og rigtig mange kunder ser Black Friday som startskuddet til årets indkøb af julegaver. For os betyder det, at en stor del af julesalget bliver flyttet fra december til november, og vi har derfor også udvidet kundernes mulighed for returnering af varer frem til 31. januar, så de kan få pengene retur, hvis skoene, kjolen eller bukserne ikke lige passer,” fortsætter han.
Også selve webshoppen havde fået en overhaling inden de tilbudsjagtende kunder kastede sig over siden på Black Friday.
“Vi har forberedt os grundigt de sidste par uger med investeringer i både hardware og software, så sitet kan håndtere presset, og brugerne får en god oplevelse. Vi har oprustet både dedikerede servere og cloud servere, øget vores serverkapacitet med 400 procent, og vores it-folk og medarbejdere på lageret har arbejdet i døgndrift de sidste par dage. Det bærer heldigvis frugt,” slutter Peter G. Jørgensen.