Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Bæredygtighed

AIAYU vil gøre Black Friday grøn

Det danske brand er tro mod sine bæredygtige rødder – selv til årets store udsalgsfest. En ny reparationskampagne skal gøre op med brug og smid væk-kulturen, fortæller CEO Maria Glæsel.
Det danske brand er tro mod sine bæredygtige rødder – selv til årets store udsalgsfest. En ny reparationskampagne skal gøre op med brug og smid væk-kulturen, fortæller CEO Maria Glæsel.

Fredag den 24. november løber årets største udsalgsfest af stablen. Black Friday har de seneste år vokset sig til danskernes foretrukne tilbudsdag, hvor især mode ligger højt på listen over de mest shoppede udsalgsvarer. Men det er ikke alle brands, der tager imod den store dag med åbne arme. Flere og flere modevirksomheder vælger at tage afstand til Black Friday, på trods af stigende salgstal og ivrige forbrugere, der er villige til at hive store pengesummer op af lommen til gengæld for et godt tilbud.

Et af disse brands er danske AIAYU. Men for dem er det ikke nok at diskret fravælge den sorte fredag – de har tværtimod besluttet at lancere en alternativ Black Friday-kampagne. Herigennem vil de gøre oprør mod brug og smid væk-kulturen, for det første ved at sætte fokus på brandets faste service, der betyder at kunder altid kan få gratis repareret deres AIAYU-strik, og for det andet ved at tilbyde forskellige services op til og på Black Friday den 24. november. Her kan kunder komme i deres butik og få repareret deres strikvarer af AIAYU’s strikspecialist, Nina van der Zee, der vil sidde i butikken både torsdag og fredag, og som på selve dagen vil afholde en workshop, hvor der gives tips og tricks til hjemme-reparation.

”Hos AIAYU tror vi på bæredygtighed og vi vil gerne værne om det man har, anerkende de miljømæssige ressourcer og mange håndværksmæssige timer, det kræver at producere det tøj, vi går med. Så på denne Black Friday vil vi gerne, som en antitese til overforbrug og manglende omtanke, opfordre vores kunder til at få repareret det strik, de holder af, så det kan leve endnu længere, i stedet for at købe nyt,” fortæller partner og CEO Maria Glæsel.

Det er dog ikke nogen nyhed, at AIAYU tilbyder gratis reparation. Det er en service, som de allerede giver deres kunder. Men alligevel er der er stadig mange, som ikke benytter sig af det og det vil AIAYU gerne lave om på – ikke kun fordi det er i tråd med deres bæredygtige ambitioner, men også fordi det er en service, der har flere forretningsmæssige fordele for brandet.

”At tilbyde reparationer fremfor at sælge nye produkter fungerer for os. Det er en del af den service vi giver, og gør at vores kunder også kommer igen, når de har brug for noget nyt. Det skaber et langvarigt kundeforhold, som er uvurderligt og som er med til at vores forretningsmodel rent faktisk hænger økonomisk godt sammen,” siger Maria Glæsel videre, der tror på, at kunderne i stigende grad værdsætter brands, der fremstår ærlige og troværdige og yder en høj service. 

Ud med Black Friday
Hos AIAYU er Black Friday generelt ikke velkommen. Dagen stemmer ikke overens med deres overordnede værdisæt, hvorfor Maria Glæsel sammen med partnerne Maria Høgh Heilmann og Maria Worsaae, har sat sig for at tilbyde forbrugerne en lidt mere grøn fredag.

”AIAYU støtter ikke op om Black Friday – hverken principielt eller forretningsmæssigt. Principielt fordi det opfordrer til overforbrug, hvorimod vi hellere opfordrer til at købe lidt men godt og med fokus på kvalitet, der holder. Forretningsmæssigt giver det heller ingen mening. Vi er imod rabatter – hele året – fordi vi betaler fair løn og priser til alle i værdikæden og tilbyder fair priser til vores kunder,” siger hun videre.

Men det er ikke kun det miljømæssige ansvar, der står i vejen for AIAYUs deltagelse i Black Friday. Ifølge Maria Glæsel går de heller ikke glip af nogen salgsmæssig guldgrube på den store tilbudsdag.

”Black Friday er et tilbudsfænomen, der har et yderst begrænset forretningsmæssig rationale så tæt på jul, hvor kunderne traditionelt set betaler fuld pris. Derudover er det dårlig stil at kunderne den ene dag skal betale fuld pris og den næste dag kan de få det samme produkt til halv pris. Det vil vi simpelthen ikke byde vores kunder,” fortæller Maria Glæsel.

Nej tak til spild
Det er ikke kun på Black Friday, at AIAYU siger nej tak til spild. Også i den daglige butiksdrift og produktion, har de aktivt taget afstand fra tendensen til at bruge og smide væk. Brandet har netop lanceret en RAW-kollektion, der er en del af deres efterhånden flerårige ’Zero Waste’-projekt – her er alle produkter produceret af overskydende materialer fra AIAYUs økologiske bomuldsproduktion.

”Vores Zero Waste-kollektion følger en vugge-til-vugge tilgang og går ud på at eliminere spild fra vores hovedproduktioner ved at tage resterne og bruge til nye designs og produkter. Vi bruger også rester til prisskilte, indpakning af produkter, muleposer og gavebånd,” siger Maris Glæsel og fortæller, at produktionsmetoden stiller enormt høje krav til et gennemført håndværk, når forskellige stykker skal kombineres, sys og væves sammen. Indtil nu består kollektionen af plaider, sengetæpper og gulvtæpper, men brandet arbejder på at udvide teknikken til også at lave tøj af det overskydende bomuld på sigt.

Men det er ikke kun fra egen produktion, at AIAYU skaber nyt ud af overskudsprodukt. Brandet opkøber også rester fra andre, så længe det er certificerede materialer, som lever op til deres krav – krav, som følger brandet i alle kroge af deres forretning, selv på en dag som Black Friday.

”Som det bæredygtige brand AIAYU er, har vi altid fokus på det store billede. Ja, vi vil gerne have en stor omsætning, men ikke på bekostning af mennesker og vores planet,” afslutter Maria Glæsel.

Udover at tilbyde at reparere kundernes varer med det samme, vil AIAYU også afholde et kort reparationskursus fredag den 24. november, hvor der gives tips og tricks til at forlænge livet på sine strik derhjemme.