sur le chemin fokuserer på nye talenter
Den norskfødte designer og ejer af sur le chemin, Kjetil Aas, har netop lanceret et nyt initiativ, der har til formål at give plads til nye bæredygtige idéer og designere i modebranchen.I maj kunne Armoire officielle-stifter Kjetil Aas præsentere en helt ny strategi og et nyt koncept, under navnet sur le chemin – et mærke og butik, der sætter fokus på at skrue farten ned i en til tider hektisk branche.
”sur le chemin er en konceptbutik, men vores egne ting vil stadig fylde mest, så der er ikke tale om en multibrand-forretning, som sådan. Det nye koncept skal hjælpe os med at fortælle vores egen historie endnu bedre, ved at pege på andre brands og produkter, som vi mener passer ind i vores univers, og så skal de også bidrage til vores sortiment, fordi vi ikke kommer til at producere fulde kollektioner,” foralte Kjetil Aas dengang til Fashion Forum.
I dag er den norskfødte designer så klar til at lancere endnu et initiativ, kaldet ’sur le chemin introducing’, der har til formål at sætte fokus på nyt designtalent.
“Med ’sur le chemin introducing’ vil vi støtte og fremhæve nye talenter, så de får en platform. Vi ønsker sammen med dem at give et indblik i nye designretninger og tendenser for at præge og fremme en stærk udvikling i den danske modebranche,” fortæller Kjetil Aas om det nye initiativ.
Et gensidigt samarbejde
Som det første talent har han valgt at fremhæve Simone Schmidt Adrian, der netop har afsluttet sin kandidat fra modelinjen på KADK.
“Simone er for mig en særlig interessant kandidat fra de danske designskoler i 2017, og viser med sin afgangskollektion en stor forståelse for sin samtid, med en stærk balance mellem det kunstneriske og det mere kommercielle udtryk,” siger han videre.
For Kjetil Aas handler samarbejdet om at sætte fokus på fremtidens designere og derigennem bidrage til et større fokus på nye tankegange og bæredygtighed i modebranchen. Men også Simone Schmidt Adrian har stort udbytte af at få en garvet modemand som Kjetil Aas som partner.
”Fra mit perspektiv giver samarbejdet med sur le chemin mig ikke kun en unik platform for at fremhæve mit arbejde, men det viser også en gensidig respekt for forskellige måder at kombinere kreativitet og bæredygtighed på,” siger Simone Schmidt Adrian og uddyber:
”Som ung designer er en sådan støtte fra Kjetil Aas og sur le chemin helt klart en hjælp til at kunne etablere en forbindelse indenfor branchen og at til komme i kontakt med fremtidige kunder. sur le chemins initiativ viser et engagement om at forene og derved påvirke modens fremtid.”
Plads til kreative projekter
Det er ikke kun nyt talent, der ligger Kjetil Aas på sinde. Den efterhånden erfarne designer har mange projekter på tegnebrættet og kunne tilbage i august lancere ’sur le chemin favourtites’ – et projekt, der handler om at knytte den personlige fortælling til et specifikt stykke tøj, i håbet om at give forbrugeren lyst til at beholde og værdsætte i længere tid.
Den første udgave af ’sur le chemin favourites’ var en denimskjorte, skabt igennem en dialog med designer Gitte Wetter. Skjorten blev sidenhen sat til salg i butikken, og det er meningen at flere af disse samarbejder skal præsenteres et par gange om året.
”Hvor ’sur le chemin favourites’ fokuserer på slutforbrugeren og tanken om, hvad der gør, at vi bruger noget tøj mere end andet, er ’sur le chemin introducing’ et ønske om at sætte fokus på de designere, som vi mener bidrager med noget nyt til branchen,” siger Kjetil Aas, der generelt har gentænkt den traditionelle forretningsmodel i forbindelse med lanceringen af sur le chemin, heriblandt produktionscyklussen.
”Hos sur le chemin har vi gået væk fra at lave de traditionelle fulde sæsonkollektioner. Først og fremmest på grund af et ønske om at arbejde mere langsommeligt i en branche, der efter vores mening går alt for stærkt, men samtidig giver det os også tid og ressourcer til at arbejde med kreative projekter sideløbende. Det kan både give noget værdi til sur le chemin og til dem vi arbejder med, men det bidrager også til at skabe rammerne omkring butikken og brandet og til den historie, vi ønsker at fortælle til vores kunder,” afslutter han.
Simone Schmidt Adrians design vil være tilgængeligt i sur le chemin-butikken i København fra den 17. november til den 2. december.