Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Les Deux prøver kræfter med børnetøj

Det danske herretøjsmærke udvider sortiment og målgruppe i samarbejde med Mini a Ture. Det skal blandt andet øge kendskabet til brandet, fortæller medstifter Andreas von der Heide.
Det danske herretøjsmærke udvider sortiment og målgruppe i samarbejde med Mini a Ture. Det skal blandt andet øge kendskabet til brandet, fortæller medstifter Andreas von der Heide.

MINI LES DEUX er navnet på det danske brands helt nye tilføjelse til porteføljen – en kollektion af tøj til de små, som er lavet under mottoet ”like father, like son”. Kollektionen består derfor af miniatureudgaver af den allerede eksisterende linje af tøj til voksne mænd – det handler om at følge med deres egen personlige udvikling, fortæller medstifter Andreas von der Heide.

”Siden vi startede brandet for otte år siden år siden, har tre af os fået i alt fem børn – og alle sammen sønner. Men vi synes, der manglede noget cool drengetøj på markedet, som er lidt mindre sødt og som har lidt mere kant. Derfor satte vi os for at skabe det selv ved at transformere nogle af vores bedst-sælgende produkter til børnetøj,” siger han og tilføjer:

”Vi skal ikke være et fuldblods børnetøjsbrand, men planen er, at vi fremover vil lave en lille underkollektion af tøj til de små i forlængelse af vores herretøj,” siger Andreas von der Heide og forklarer, at selvom kollektionen er lavet med udgangspunkt i deres herredesign, er tøjet skabt med henblik på at det skal kunne bruges af både piger og drenge, som en slags unisex-kollektion til børn.

Strategisk næste skridt
Det er ikke tilfældigt, at det er netop nu, at brandet kaster sig ud i at prøve kræfter med en helt ny type produkter – og målgruppe. Ifølge Andreas von der Heide er det nemlig først nu, at brandet kan udvide horisonten og kaste sig ud i at designe til en nye type kunder.

”Vi står stærkt på herretøjsmarkedet nu og føler vi kan tillade os at søge nye markeder og udfordringer. Men det havde ikke været et naturlig næste skridt for bare to år siden,” siger han og forklarer, at der dog også ligger nogle mere brandingstrategiske overvejelser til grund for beslutningen om at udvide porteføljen.

”Selvom vi har været på markedet i noget tid og det går rigtig godt, er der stadig mange der ikke kender os, og det vil vi gerne gøre noget ved. Ved at tilbyde børnetøj også, kan vi købe os ind i livstilsegmentet. Folk har stærk tilknytning til det, de køber til deres børn og vi håber på, at komme under huden på endnu flere forbrugere ved at klæde deres børn på,” siger Andreas von der Heide.

Et partnerskab
Les Deux har dog ikke skabt den nye kollektion helt på egen hånd. MINI LES DEUX er lavet i samarbejde med det danske børnetøjsmærke Mini a Ture. Det har været et teamwork, hvor begge parter har bidraget med hver deres ekspertise og erfaring.

”Mini a Ture har været en god medspiller, fordi de har den nødvendige viden om pasform, størrelse, kvalitet og så videre, som er specifikt for børnetøj, og som vi ikke selv har megen erfaring udi. Derudover har de banet vejen for indgangen til hele børnetøjsverdenen, hvorimod vi selv har kunne bidrage med vores kreative DNA – vi har givet tøjet lidt mere kant og attitude,” siger Andreas von der Heide, for hvem det slet ikke er uvant at indgå strategiske partnerskaber med udefrakommende virksomheder eller designere – eller nye sortimenter, for den sags skyld.

Sidste år kunne brandet løfte sløret for et samarbejde med Intersport World, der udmundede i et helt nyt sportsbrand, Tracks by Les Deux. Ligesom nu, havde de spottet et hul i markedet for kvalitetssportstøj til mænd, og det var de ikke sene til at gøre noget ved. Men selvom Les Deux er friske på nye udfordringer, kender de også deres begrænsninger og er fuldt ud bevidste om, at de ikke kan være eksperter til alt fra dag ét. Om MINI LES DEUX fremover skal skabes i samarbejde med Mini a Ture, eller om det udvikler sig til et soloprojekt, kender Andreas von der Heide ikke svaret på endnu.