Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Singles' Day får debut i Danmark

I morgen løber den fremadstormende kinesiske pendant til Black Friday af stablen, og for første gang kan de danske forbrugere være med.
I morgen løber den fremadstormende kinesiske pendant til Black Friday af stablen, og for første gang kan de danske forbrugere være med.

November er måneden for verdens største udsalgsfænomener: Black Friday, Cyber Monday og Singles’ Day. Sidstnævnte er den første i rækken, da den fejres hvert år den 11. november. Men i år er det ikke bare hos kineserne og på de kinesiske onlinekanaler, at tilbudsfeberen raser – for første gang kommer Singles’ Day også til Danmark.

Det er ganske vist ikke modebranchen, der går forrest, men derimod Elgiganten. De har nemlig valgt at indføre dagen i deres årshjul og vil fremover fejre den kinesiske shoppetradition med forhåbninger om, at Singles’ Day kan blive lige så stor som den allerede populære udsalgsfest Black Friday, fortæller Elgigantens administrerende direktør, Peder Stedal.

“Som markedsleder er det vigtigt for os at lytte til kundernes ønsker og være med på de nye trends og tendenser. Vi var blandt de første til at holde Black Friday i Danmark, som er blevet en formidabel succes. På bare fem år er Black Friday gået fra at være et helt nyt og ukendt fænomen til at blive Danmarks største handelsdag. Vi tror, at Singles’ Day kan blive lige så stor,” siger han i en pressemeddelelse.

Selvom Singles’ Day først har premiere i Danmark i år, kommer det nok ikke bag på nogen, at det skulle ske før eller siden. Og som det er sket med de andre udsalgsfænomener, så er det højst sandsynligt også kun et spørgsmål om tid før flere og flere detailhandlere tager Singles’ Day til sig. Allerede sidste år var nogle af de største europæiske spillere i modebranchen, som Burberry, Topshop og Asos, hoppet med på bølgen på deres kinesiske salgskanaler.

Alt er større i Kina
Singles’ Day er et fænomen der startede på Nanjing Universitet i Kina i 1993, som en slags hyldest til singler og som en anti-Valentine’s Day. Men efter Alibaba-grundlægger Jack Ma kommercialiserede konceptet i 2009 er det blevet verdens største shopping-dag på nettet – ifølge Fashionunited indkasserede Singles’ Day i 2016 intet mindre end 18 milliarder dollars på blot 24 timer i Kina – et tal, der forventes at stige i år. Ifølge Forbes vil omkring 140.000 forskellige brands fra hele verden deltage i den kinesiske udsalgsfest i år, sammenlignet med 100.000 brands sidste år, hvilket tyder på at interessen for Singles’ Day også stiger udenfor de kinesiske grænser.

I Kina er Singles’ Day-fænomenet nemlig også i gang med at udvide sig. Ifølge Business of Fashion vil Alibaba Group i år skrue endnu mere op for indsatsen, med et helt nyt retail-eksperiment. Nærmere bestemt vil koncernen slå sig sammen med 10 procent af Kinas dagligvarebutikker, svarende til omkring 600.000 forretninger, i håbet om at forbinde lokale, fysiske forhandlere med deres online univers. På den måde kan de bruge de butikkerne som en slags leverings- og lagercentre, samtidig med at de tiltrækker endnu flere kunder til deres eget netværk. Det øger både online-ordrer og –trafik, samtidig med at det bidrager dem med værdifulde indkøbsdata om de mange kinesiske forbrugere.

Men selvom det stadig mest er i Kina, at Singles’ Day har vundet indpas hos forbrugerne, kan tilbudsfesten vise sig også at være en stor salgsmæssig mulighed for brands uden for Kina. Den kinesiske middelklasse vokser og det gør deres midler også – midler, som de gerne vil bruge på blandt andet mode og design fra Vesten. Det kunne Mei Chen, International Business Development hos Alibaba Group, fortælle da hun gæstede DM&Ts topmøde i efteråret.

”Middelklassen i Kina vokser eksplosivt og de bidrager i dag med mere end en halv milliard forbrugere, som i høj grad også er aktive online. Fælles for dem er det, at de leder efter de sidste nye trends, og her er især vesten i søgelyset,” sagde hun og fortalte, at Singles’ Day i Kina ikke bare er et shoppefænomen. Dagen betragtes af kineserne som et socialt event, der både i størrelse og omdømme kan sammenlignes med de amerikanske begivenheder som Super Bowl og Oscar-uddelingen.