NEYE: ”Kræftforskning er en ledestjerne i virksomheden”
NEYE har i 40 år doneret sit overskud til bekæmpelsen af kræft, og det har stor betydning for både virksomhedskultur, medarbejdermotivation og forretningsstrategi, fortæller CEO Camilla Raffnsøe.I sidste uge kunne NEYE Fonden endnu en gang overrække en donation i millionklassen til kræftforskning – denne gang på hele 12 millioner kroner. Men det er hverken første eller sidste gang, at virksomheden har punget ud af egen lomme til fordel for bekæmpelsen af kræft. I 40 år har NEYE Fonden haft som sit hovedsaglige formål at samle penge ind til sagen, hvorfor det også er blevet en meget integreret del af virksomhedens DNA og kultur – både for ledelse og medarbejdere
”NEYEs overordnede mål er at tjene penge til kræftforskning. Det er en meget anderledes måde at drive virksomhed på, og det er ikke noget, som jeg har prøvet før, jeg blev ansat i NEYE. Men det betyder utroligt meget for hele organisationen. Jeg er selv meget stolt af at være en del af det, ligesom jeg ved det også betyder meget for den enkelte medarbejder. Jeg tror ikke der er en eneste i virksomheden, der ikke kender vores formål og som føler sig ekstra motiveret af det. De føler, at de er del af noget større – kræftforskning er en ledestjerne i virksomhedens hverdag,” fortæller NEYEs administrerende direktør Camilla Raffnsøe.
En balancegang
På trods af, at NEYEs hovedsaglige fokus er af velgørende karakter, er det dog ikke noget, som alle deres kunder er klar over. Ifølge Camilla Raffnsøe er der stadig en stor del af Familien Danmark – som hun kendetegner som virksomhedens kernemålgruppe – der ikke ved, at de bidrager til en donation, når de køber en taske eller en kuffert hos den danske kæde. Og det skal der gøres noget ved.
”Vi vil gerne have, at vores kunder går ind i en NEYE-butik på grund af produktet, men derfor håber vi stadig, at det ligger i baghovedet, at de samtidig støtter et godt formål. Det er den balance vi ønsker og den historie, som vi bestræber os i at fortælle i vores kommunikationsstrategi,” siger hun videre.
På nuværende tidspunkt formidles NEYEs ambitioner til kunderne via for eksempel kampagner og logoer, der er sat på de enkelte varer, men planen er, at det skal blive mere tydeligt i fremtiden.
”Vi kommer i højere grad til at kommunikere vores velgørende arbejde til slutforbrugeren, da vi gerne vil have at kendskabsgraden til det bliver større, end den er i dag. Vi kommer ikke til at ændre kommunikationsstrategi, men skruer lidt op for det, i håbet om at give det et tydeligere afsæt ud ad til. Internt i virksomheden fylder det utroligt meget, og det vil vi også gerne have, at det kommer til at gøre hos vores kunder,” forklarer Camilla Raffnsøe.
Høje ambitioner
Selvom kræftforskning tager meget af virksomhedens tid og fokus, så er der dog også plads til at se indad, fortæller Camilla Raffnsøe, som fordeler sin arbejdstid på såvel den velgørende del af virksomheden som på resten af de almene ledelsesopgaver, og som på trods af det forudbestemt succeskriterium, stadig har høje ambitioner på NEYEs vegne. Netop nu driver virksomheden 44 butikker fordelt rundt om i det danske land, men for tiden går overvejelserne på, om næste skridt skal være at se ud over de danske grænser og åbne første butik i udlandet.
Ligesom alle andre, mærker Camilla Raffnsøe nemlig også det pres, der er på detailmarkedet, ikke mindst på grund af det stigende udbud af onlineforhandlere.
”De fysiske butikker har en mere moderat udvikling i forhold til forretningen online, som har været i vækst længe. Derfor er det også vigtigt for os at følge med og ligge os godt i scene på det marked, og af denne grund går vi inden længe i luften med en helt ny online platform og webshop” siger Camilla Raffnsøe og afslutter:
”Hvis ikke man udvikler sig, så afvikler man. Hvis vi fortsat skal kunne skabe et overskud, vi kan donere til kræftforskning, så bliver vi også nødt til at følge med udviklingen.”