Amazon vil have nøglen til dit hjem
Den amerikanske e-tailer er fast besluttet på at gøre det endnu nemmere at shoppe online. Fremover kan man få leveret sine pakker inden for hjemmets fire vægge via den nye service, Amazon Key.Amazon har længe gjort hvad de kan for at etablere sig som verdens største e-tailer. Det skal blandt andet ske ved at gøre indtog på det voksende modemarked og hos forbrugeren, hvilket de har initieret med lanceringen af egne private label-brands samt ved at booste kundeoplevelsen gennem initiativer, som den sociale modefunktion ’Amazon Spark’, teknologi, der målretter tøjudvalget via vejrforudsigelser eller sågar ved at levere tøj blot én time efter en kunde har forelsket sig i det på catwalken. Men nu øger den amerikanske onlinegigant indsatsen yderligere.
I sidste uge kunne Amazon nemlig præsentere en helt ny service, kaldet Amazon Key, der har til formål at gøre det endnu nemmere og bekvemt for selskabets kunder at shoppe online. Med den nye tjeneste kan man nemlig få leveret sine pakker – ikke bare foran sin hoveddør, men nu også på den anden side af døren. Med andre ord vil Amazon tilbyde at stille leveringer i kundernes eget hjem, uden de selv behøver at være hjemme.
Teknologien virker via en såkaldt ’smart lock’ og Amazons nye Key app, der betyder at kureren kan låse døren op med en digital kode og stille pakken indenfor – men ikke uden først at have anmodet om adgang, som Amazon kan tillade ved at verificere afleveringen gennem en krypteret autentificeringsproces. Herefter vil den tilhørende service, kaldet Amazon Cloud Cam, optage kureren idet døren låses op og personen går ind. På den måde kan kunden selv overvåge hele seancen på vedkommendes egen smartphone.
“Amazon Key giver kunderne ro i sindet ved at vide, at deres ordrer er blevet sikkert leveret til deres hjem og venter på dem, når de går gennem døren. Prime-medlemmer kan vælge hjemmelevering og selv se med, når deres pakker bliver afleveret via deres egen mobiltelefon,” fortæller Amazons vicepræsident for Delivery Technology-afdelingen, Peter Larsen, i en pressemeddelelse.
Den nye tjeneste vil være tilgængelig fra den 8. november i 37 forskellige byer på tværs af USA, men vil løbende blive rullet ud til resten af Amazons markeder. Indtil videre er den kun tilgængelig for Amazon Prime-kunder, der kan tilvælge den nye hjemmelevering uden ekstra omkostninger – dog kun hvis de har købt og installeret en Amazon-smart lock og et Cloud Cam på deres hoveddør.
Amazon Key falder godt i tråd med Amazons ambitioner om at være førstevalget for modeforbrugere verden over – en ambition, der dog ikke ser ud til at blive indfriet lige med det samme. Ifølge en ny undersøgelse foretaget af WGSN, bliver Amazon nemlig endnu ikke betragtet som en shoppedestination for mode blandt især de kvindelige forbrugere. Hvorvidt Amazons nye tjeneste kan være med til for alvor at slå dem fast som modeforhandler, må tiden vise.