Magasin fremlægger mindre tilbagegang
Den danske kæde af stormagasiner har investeret massivt i at optimere både de fysiske og virtuelle platforme i løbet af 2016 og 2017 – og det afspejler sig nu i det netop fremlagte regnskab.Efter flere år med opløftende regnskab, må Magasin i denne omgang stille sig tilfredse med en lille tilbagegang. Det fremgår af det regnskab, som selskabet kunne fremlægge i sidste uge. Årets omsætning endte på 2,82 milliarder kroner sammenlignet med de 2,85 milliarder kroner, som de omsatte for i regnskabsåret i 2015/16. Driftsresultatet endte på 172 millioner kroner, hvilket er et fald på fire millioner, ligesom at overskudsgraden endte på 9,6 procent i år modsat 9,7 procent året før.
Men der er en grund til det pludselige skift i Magasins ellers opadgående kurve. I løbet af året har de investeret lige knap 100 millioner kroner i en modernisering af koncernens stormagasiner samt i deres onlineforretning.
”Jeg er naturligvis ikke tilfreds med et fald i omsætningen på 0,6 procent. Men jeg hæfter mig ved, at vi fortsat kan tjene penge og være fælles om at skabe et overskud, som giver os friheden til nye investeringer i både fysisk modernisering, et helt nyt Magasin i Aalborg og nye kunderettede servicekoncepter på tværs af vores stormagasiner og online,” siger Peter Fabricius, økonomidirektør i Magasin, i en pressemeddelelse.
Høje forventninger fra forbrugerne
Ombygningsprojekterne har været igangsat i alle koncernens seks danske stormagasiner, men det er især i Magasin på Kgs. Nytorv, at der har været store restaureringer. Ifølge Peter Fabricius har det været nødvendigt at opdatere deres de fysiske lokaler, da det er blevet mere krævende at være en retailer i dag – forbrugerne forventer i stigende grad, at de fysiske butikker skal kunne mere og andet end de online.
”Vi går på arbejde hver dag for at kunne give vores kunder lidt mere, end de forventer – uanset om de besøger et af vores seks stormagasiner eller Magasin.dk. Men at indfri det løfte kræver også store økonomiske investeringer i fysiske omgivelser, der både dels kan præsentere vores mode- og boligprodukter på en ny måde og dels præsentere nye koncepter inden for nydelses- og oplevelseskategorien. Derfor vil man se, at Magasin i stigende grad er gået fra et traditionelt stormagasin til et oplevelseshus, der tilfredsstiller flere sanser end tidligere,” siger Peter Fabricius videre.
Udover at give de fysiske lokaler en overhaling, har også de virtuelle af slagsen været under kær behandling. Magasin har i perioden også brugt kapital til at udbygge og forbedre Magasin.dk, med henblik på at gøre det til en mere fleksibel og skalerbar platform. Fremadrettet er det nemlig planen at satse endnu mere på omnichannel og på den måde drive væksten via sammenhængen mellem de fysiske og online butikker. Magasin kunne desuden fortælle sidste år, at de havde lagt i støbeskeen at åbne endnu et stormagasin i Aalborg til næste år, ligesom de nu også har afsløret, at de vil åbne webshops i både Sverige og Norge i 2018.