Karl-Oskar Olsen: ”Det er en læringsproces”
Sådan beskriver Wood Woods kreative direktør brandets overgang til en mere bæredygtig produktion, som de tager hul på med lanceringen af en ny kollektion af Oeko-Tex®-certificeret basistøj.Double A er navnet på Wood Woods nyeste satsning – en basislinje af tøj til både damer, herre og for første gang også børn. Men kollektionen markerer ikke kun brandets første forsøg ud i at designe tøj til de små, den er også Wood Woods debut som bæredygtig tøjproducent. Alle produkter er produceret i Europa med ønsket om at reducere transport og medfølgende miljøforurening. Derudover har hele kollektionen fået Oeko-Tex® 100-certificeringen, hvilket vil sige, at tekstilerne er blevet testet for skadelige kemikalier, ligesom at alle jersey og fleece-produkter er lavet af certificeret 100 procent økologisk bomuld.
Men selvom det for Wood Wood er et naturligt næste skridt at overgå til en mere miljøvenlig produktion, har det ikke været en hverken nem eller hurtig transformation for et brand, der er dybt forankret i det kreative og som ikke er villig til at gå på kompromis med hverken design eller kvalitet. Det fortæller kreativ direktør Karl-Oskar Olsen, som har måtte sluge mere end én kamel i forbindelse med den nye kollektion.
”Vi har arbejdet ud fra den tankegang, at den nye kollektion skal kunne indgå i et cirkulært system og skal kunne genanvendes til nye tekstiler. Det kræver, at det er lavet at rene materialer, hvilket vi faktisk ikke var klar over, da vi startede. Derfor havde vi først valgt bomuld/polyester til vores sweatshirts, fordi vi synes, det havde det perfekte sporty udtryk, men da vi fandt ud af, at det ikke kan genanvendes, besluttede vi, at vi blev nødt til at skifte til 100 procent bomuld,” siger Karl-Oskar Olsen og fortæller, at selvom Wood Wood først lancerer sit bæredygtige tøj – og ambitioner – nu, er det ikke noget, der kommer som et lyn fra en klar himmel, tværtimod.
”Vi har faktisk arbejdet på vores CSR-politik de sidste par år. Det er et område med høj kompleksitet og som er i konstant bevægelse, så vi ville være sikre på, at vi – både internt og i forhold til vores leverandører – var helt klar til at løfte opgaven, før vi begyndte at melde det ud. Og dér føler vi, at vi er nu,” siger han videre.
Ét skridt ad gangen
Det er dog ikke tilfældigt, at brandet har valgt at introducere deres bæredygtige strategi i forbindelse med en linje af basisprodukter. Målet var at skabe tidsløst tøj af høj kvalitet, som kunderne har lyst til at gå med igen og igen – for Wood Wood handler bæredygtighed nemlig mindst ligeså meget om at sikre, at tøj fremover får en længere levetid, end det har i dag. Af denne grund skal Double A-kollektionen fremover fungere som brandets ’flagskib’ indenfor CSR, hvor kan de kan prøve forskellige ting af, som derefter kan overføres til resten af sortimentet – den nye kollektion er nemlig kun begyndelsen på Wood Woods nye og mere miljøvenlige rejse.
”Bæredygtighed kommer til at være et vigtigt element for os fremadrettet – ikke kun på Double A, men på vores kollektioner generelt. Vi er allerede i gang med dette, for eksempel har vi over de sidste par år flyttet en stor del af vores samlede produktion til Europa for at minimere transporten,” fortæller Karl-Oskar Olsen, der også har en ambition om at gøre sit materialevalg lidt grønnere, blandt andet ved at bruge så mange rene, genanvendte eller økologiske tekstiler, som muligt. Men det er ikke uden udfordringer, især når det kommer til de genanvendte materialer, hvor brandet oplever at udvalget er mere snævert, ligesom der generelt er højere minimumskrav fra leverandørerne.
”Arbejdet med Double A har været en læringsproces for os, men vi vil bruge de erfaringer, vi har fået, så vi kan fortsætte med at udvikle os og gøre det endnu bedre,” afslutter han.