Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Fragt koster danske netbutikker kunder

Næsten halvdelen af forbrugerne herhjemme foretrækker udenlandske webshops på grund af billigere levering. Derfor bør danske webshops gå sammen om at forhandle bedre aftaler med fragtfirmaer, mener FDIH-direktør.
Næsten halvdelen af forbrugerne herhjemme foretrækker udenlandske webshops på grund af billigere levering. Derfor bør danske webshops gå sammen om at forhandle bedre aftaler med fragtfirmaer, mener FDIH-direktør.

Danske onlineforhandlere mister i stigende grad taget om de danske kunder, som foretrækker udenlandske netbutikker, der kan tilbyde billigere eller gratis levering. Det viser en ny undersøgelse, lavet af Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

I undersøgelsen svarer 44 procent af de danske forbrugere, at billigere fragt får dem til at vælge de udenlandske webshops. Derudover mener 45 procent af forbrugerne, at danske online butikker generelt har dyrere fragt, end tilsvarende forhandlere i andre lande. Det vil sige, at hver femte gang, en kunde vælger ikke at gennemføre et køb i en dansk netbutik, er det grundet fragtomkostninger, hvorimod kun otte procent forlader webshoppen, fordi varen er billigere hos en anden forhandler.

”Alene i år vil forbrugerne fylde 38 milliarder kroner i udenlandske netbutikkers kasser, så det er voldsomt mange penge, der forsvinder ud af landet. Hvis nogle af de penge skal blive i Danmark, bliver vi nødt til at se på, hvordan vi kan gøre det mere attraktivt at handle i de danske butikker, og i den forbindelse er det både oplagt og nødvendigt at kigge på fragtpriserne,” lyder det fra Niels Ralund, som er administrerende direktør i FDIH, i en pressemeddelelse.

Mister kunderne på sigt
Ifølge Niels Ralund, er det især problematisk, fordi man som dansk webshop risikerer at miste sine kunder på længere sigt, hvis de først er begyndt at handle i udlandet.

”Hvis forbrugerne forventer, at varen og leveringen er billigere i udenlandske netbutikker, så vil de ofte klikke ind på deres sider før de danske, og så bliver det meget svært at få dem ’hjem’ til de danske butikker igen. Derfor skal vi både ændre forbrugernes opfattelse og sænke fragtpriserne,” siger Niels Ralund videre.

På baggrund af undersøgelsen vurderer han, at en mulig løsning er et øget samarbejde mellem de danske webshops og logistikvirksomheder, såfremt de skal kunne konkurrere med udenlandske forhandlere, der på grund af deres størrelse kan opnå favorable aftaler med fragtfirmaer og dermed tilbyde gratis fragt og retur.

”Jeg har tæt kontakt med de forskellige logistikvirksomheder, og jeg ved, at de er dygtige. Derfor tror jeg også, at de vil gøre alt, hvad de kan for at hjælpe de danske netbutikker. Alternativet er jo, at en stadig større del af e-handlen forsvinder til udlandet, og det vil presse både netbutikker og logistikvirksomheder,” tilføjer han.

Af denne grund opfordrer Niels Ralund de danske forhandlere til at indgå alliancer med hinanden ved at samle deres pakkeleveringer og på den måde gøre det mere ønskværdigt for logistikvirksomhederne at sænke omkostningerne. Det kan for eksempel ske gennem services som Pakkelabels og Coolrunner, der begge har til formål at etablere favorable samarbejder mellem logistikvirksomheder, som DHL, GLS og postnord, og mindre webbutikker.

”Hvis vi skal klare os i konkurrencen, så må vi stå sammen. Derfor opfordrer jeg netbutikkerne til at samle de mange mindre bække i nogle store floder, så de kan stå bedre i forhandlingerne med logistikvirksomhederne,” afslutter Niels Ralund.