Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

”Man kan ikke skabe fremdrift ved at fokusere på fortidens fordele”

I tirsdags løb DM&T Topmøde 2017 af stablen, og her blev der stillet skarpt på især de digitale muligheder, som modebranchen står overfor nu og fremover.
I tirsdags løb DM&T Topmøde 2017 af stablen, og her blev der stillet skarpt på især de digitale muligheder, som modebranchen står overfor nu og fremover.

Temaet for topmødet var ”En værdikæde skræddersyet til fremtiden”, og dagen bød på en lang række talere fra ind- og udland, som satte fokus på nogle af de vigtigste forhold, overvejelser, udfordringer og optimeringer, når det kommer til at fremtidssikre mode-, tekstil- og livsstilsbranchens virksomheder.

Dagens første taler var Michael Haswell, Director of Global Business Development indenfor Retail & Shopping hos Google, som satte fokus på den digitale shoppingoplevelse, der ifølge ham stadig medfører store udfordringer for modevirksomheder. Igennem deres globale søgemaskine ved Google, at kunder i dag shopper hele tiden og de bevæger sig konstant frem og tilbage imellem inspiration og køb, men alligevel har mange onlineforhandlere endnu ikke formået at skabe en reel shoppingoplevelse, der mimer følelsen af en fysisk butik og som går udover muligheden for blot at købe et produkt. Michael Haswell mener ikke, at det er nok at vise et billede af et stykke tøj – mode skal vises i en kontekst, hvis fremtidens tøjvirksomheder skal kunne inspirere sine kunder og sælge varer, og en af mulighederne herfor, er gennem brugen af indflydelsesrige personer:

”Influencere er vigtige, fordi de bidrager med autencitet til dit brand. Hvis man ikke allerede nu tænker på, hvordan man aktivt kan benytte influencer marketing i sin virksomhed, så går man glip af en af de vigtigste ingredienser i opskriften på en god markedsføringsstrategi i dag,” lød det fra Google-repræsentanten, der opfordrede tidens modevirksomheder til at øge deres fokus på kurateret indhold.

Det fokus kunne Mei Chen, International Business Development hos den kinesiske onlinegigant Alibaba Group, stemme i. I fremlæggelsen af det enorme salgspotentiale, der ligger i det voksende kinesiske marked, belyste hun nogle af de afgørende forskelle, der er mellem de danske og kinesiske forbrugere – forskelle, som er vigtige at have for øje, hvis man skal lykkes med at imponere den købestærke kinesiske middelklasse. Herunder fortalte hun, at især mobil-respons er altafgørende, eftersom 90 procent af de kinesiske forbrugere foretager deres modekøb på en smartphone, modsat de 50 procent danskere, der gør det samme.

Men på trods af, at det kinesiske marked og forbrugere differentierer sig meget fra de danske, er der også flere fællesnævnere, som danske brands allerede nu bør mestre, hvis man skal have del i den svimlende høje omsætnings- og kundetal, som Alibabas repræsentant kunne fremlægge.

”Middelklassen i Kina vokser eksplosivt og de bidrager i dag med mere end en halv milliard forbrugere, som i høj grad også er aktive online. Fælles for dem er det, at de leder efter de sidste nye trends, og her er især vesten i søgelyset. Men for kinesiske forbrugere er den sociale shoppingoplevelse meget vigtigt – de bliver især inspireret af dem, som vi i Kina kalder Key opinion leaders,” sagde Mei Chen og fortalte, at der i dag er 731 millioner kinesere på internettet, hvilket vidner om et enormt potentiale for vestlige modevirksomheder.

Modens Spotify
Det er ikke kun i Kina, at købelysten er stigende. Dagens solstrålehistorie blev leveret af Danske Banks Global Head of Wealth Offerings, Tine Choi, som kunne berette om lyse tider for verdensøkonomien. 

”2017 vidner om et stærkt globalt opsving, aktiemarkederne har et afkast på omkring 15 procent i gennemsnit, hvilket er historisk højt, og alle verdens forbrugere har generelt fået flere penge mellem hænderne,” sagde Tine Choi og understregede, at væksten ligeledes er solid i Europa, ligesom de også oplever, at der er en stigende erhvervstillid blandt virksomhederne.

Samme optimisme var at spore hos nogle af de store virksomheder, der var repræsenteret til tirsdagens topmøde. Heriblandt Zalandos Nordic Cluster Head Kenneth Melchior, der kunne dele ud af erfaringer og fortælle om store ambitioner for virksomhedens fremtid. I dag omsætter Zalando for omkring 4,5 milliarder euro fordelt på alle platforme, men målet er, at omsætningen skal nå en milliard euro alene i Norden indenfor de næste tre til fem år – et mål, de vil nå ved blandt andet at gøre, hvad også Googles Michael Haswell fremhævede: kuratering. Ambitionen er, som Kenneth Melchior selv formulerede det, at blive indenfor salget af mode, hvad Spotify er for musik.

”Vi synes, det er vigtigt med personalisering og lokalisering, så derfor bruger vi teknologien til at forstå den nordiske forbruger, hvad personen kan lide og hvem personen er, så vi kan målrette vores udvalg, men også være med til at inspirere personen til at prøve noget nyt og på den måde sikre fremdrift for alle vores partnere,” fortalte Kenneth Melchior, der også tror på at bekvemmelighed er vejen frem i den stadig voksende digitale shoppingssfære, især når det kommer til levering og returnering. Af denne grund har Zalando planer om at gøre det mere attraktivt for de nordiske kunder at handle hos Zalando, ved blandt andet at indføre dag-til-dag levering i den nærmeste fremtid.

Også Per Mikael Jensen, professionel rådgiver i forretningsudvikling, var inviteret til at dele ud af sin erfaring indenfor fremtidssikringen af de danske modevirksomheder, og her fremhævede han især ét potentiale, som han gerne vil have branchen til at blive bedre til at udnytte.

”Det vigtigste er, at fortælle en historie. Jeg synes modebranchen gør det alt for lidt. Det er blevet så nemt at få viden om sin målgruppe i dag, men man bliver også nødt til at turde at bruge den,” sagde han.

Også DM&Ts egen administrerende direktør, Thomas Klausen, indtog dagens scene i fremtidens tegn, og kom med en opfordring til den branche, han stod overfor.

”Verden bliver mere kompleks, og vi bliver konstant mødt med mere komplekse udfordringer. Men man kan ikke skabe fremdrift ved at fokusere på fortidens fordele – vi skal først og fremmest være omstillingsparate og agile.”