Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Change vil åbne 200 nye butikker

Lingerikæden har planer om en stor global ekspansion med fokus på butiksåbninger i Tyskland og Canada.
Lingerikæden har planer om en stor global ekspansion med fokus på butiksåbninger i Tyskland og Canada.

Den danske undertøjskæde Change har netop løftet sløret for stor international satsning, der indebærer en åbning af 200 butikker fordelt i henholdsvis Tyskland og Canada – en satsning, der har til hensigt at fordoble omsætningen på bare fem år. Det skriver Børsen.

Changes historie går tilbage til 2001, hvor den første lingeributik åbnede i Ringsted, og ejes i dag kun af Claus Walther Jensen og hans familie via holdingselskabet Asian Import Aps. Claus Walther Jensen er desuden administrerende direktør i virksomhedens moderselskab, Change of Scandinavia, som allerede har over 200 egne butikker i ni forskellige lande og ligeledes sælger wholesale i udlandet.

“Vi er blevet markedsledende i Danmark, Finland og Norge. De lande er fuldt udbygget, vi har bevist, at vores koncept fungerer, og så har vi etableret nye it-systemer. Nu er vi klar til at rulle det ud,” siger Claus Walther Jensen til Børsen.

Ifølge ham er den samlede udgift for at åbne de 200 butikker 200 millioner kroner, hvoraf et lån fra Vækstfonden dækker et tocifret millionbeløb og Change selv står for resten.

På trods af udefrakommende økonomisk bidrag, er det dog kæden selv, der skal stå for driften af de nye butikker.

“Der er noget fleksibilitet i at drive butikkerne selv, og vi kan gøre det mere ens på tværs af alle butikkerne,” tilføjer Claus Walther Jensen, som mener Changes force er, at de har et bredt sortiment til gode priser – priser, der ifølge ham kan holdes lave, fordi virksomheden selv har kontrol over alt fra design i Danmark til produktionen i Kina og butikssalg.

Også Vækstfonden, der bidraget med en stor del af kapitalen til den globale ekspansion, er overbeviste om, at Change er klar til at vokse internationalt.

“Change er et velkendt og gennemprøvet brand, som allerede har vist sin berettigelse i markedet. Change har dokumenteret, at de kan tage det her koncept uden for landets grænser og også lykkes med på andre markeder end Danmark” siger Jens Mølby, udlånsdirektør i Vækstfonden, til Børsen.

Change of Scandinavia har over de sidste ti år tjent 176,2 millioner kroner før skat, og sidste regnskab viste et overskud på 15 millioner kroner før skat.