Alexander Wang stopper som CEO
En ny direktion i det amerikanske modehus er på plads, efter at chefdesigneren helliger sig det kreative arbejde.I ét år har Alexander Wang haft to kasketter på: direktør og kreativ chef, men designeren giver nu CEO-titlen videre med øjeblikkelig virkning. Den tidligere omnimedia-ansvarlige for Goop og Martha Sweart, Lisa Gersh, skal føre det amerikanske brand videre som CEO.
Alexander Wang fortsætter som kreativ direktør og forbliver også i rollen som bestyrelsesformand. Bestyrelsen får derudover tilført nye kræfter fra tidligere Condé Nast- direktør, Tom Florio, og tidligere AOL-direktør, Jonathan Miller.
I en pressemeddelelse udtaler Alexander Wangs efterfølger, Lisa Gersh, at hun er beæret over jobbet og spændt på den mulighed, der ligger i at kunne forme virksomheden. Hun kommer til at stå i spidsen for mere end 300 medarbejdere og et brand med over 700 forskellige forhandlere verden over samt en række selvejede butikker.
”Alexander Wang-brandet har altid repræsenteret stil, innovation og en ekstraordinær standard for kvalitet og ekspertise. Jeg ser frem til både at arbejde sammen med Alex og resten af teamet om at bygge videre på fundamentet og til at glæde kunder med vores produkter og kreative vision,” siger den nye CEO, Lisa Gersh, ifølge Business of Fashion.
Forandringer hos brandet ses også ved, at de har oprettet en ny stilling som Chief Strategy Officer, som tidligere marketing-ansvarlig hos Farfetch, amerikansk Vogue og New York Times, Stephanie Horton, skal bestride fremover.
Alexander Wang fik CEO-titlen sidste sommer en rum tid efter, at hans kontrakt hos Balenciaga ophørte – indtil da havde han i fem år fordelt sit talent mellem brandet i eget navn og det franske modehus.
Sidste år så man, hvordan det britiske modehus, Burberry, traf lignende beslutning. At jonglere det kreative og det forretningsmæssige samtidig var heller ikke en holdbar strategi for Christopher Bailey. Da resultaterne, især i Asien, ikke levede op til forventningerne, måtte han i første omgang gå 75 procent ned i løn, og den endelige løsning var, at Marco Gobbetti, med erfaring fra Bottega Veneta og Givenchy, tiltrådte som ny CEO for Burberry – to år efter, at Christopher Bailey havde sig i direktørstolen.
Den nu fratrådte CEO, Alexander Wang, fortæller, at fremadrettet skal Stephanie Horton sammen med Lisa Gersh opbygge og vedligeholde en autentisk dialog med kunderne.
”I et miljø, hvor forandringer sker så hurtigt, er det vigtigt for os hele tiden at udfordre status quo. I mit år som CEO har jeg reflekteret over og vurderet styrkerne og svaghederne ved virksomheden samt sat scenen for fremtidig vækst. Lisa og Stephanies forskellige baggrunde inden for medier, livsstil og det digitale vil hjælpe os med at udvide til nye kategorier og territorier,” siger han i en pressemeddelelse, ifølge Business of Fashion.