Organic Basics får investering i millionklassen
Tre kapitalstærke investorer er gået ind i undertøjsvirksomheden, heriblandt Mærsk-arving Johan Uggla. De bidrager både økonomisk og med knowhow, fortæller medstifter Christoffer Immanuel.”Vi har fokus på at udvikle vores forretning og at nå nogle ret ambitiøse mål. Vi vil rigtig gerne opbygge en stor og sund virksomhed, ikke mindst med forhåbningen om at kunne sprede det bæredygtige budskab og få indflydelse på andre brands, og dertil har vi brug for nogle stærke finansielle partnere,” lyder det fra medstifter af Organic Basics Christoffer Immanuel i forbindelse med offentliggørelsen af virksomhedens nye kapitalindskud.
Organic Basics, der ikke er uvant med investeringer og som har gjort stort brug af især crowdfunding, har netop løftet sløret for tre nye og kapitalstærke investorer, der tilsammen har bidraget med intet mindre end 1 million dollars, svarende til 6.303.800 kroner, i virksomheden. Det er Mærsk-arvingen Johan Uggla, samt venturekapitalfonderne Bumble Ventures og Nordic Eye, der har skudt penge i det aarhusianske brand, der siden lanceringen i september 2015 kun har gået én vej – frem.
Valget af investorer er taget ud fra forskellige forudsætninger, men én ting har været altafgørende: det er stadig Organic Basics selv, der bestemmer.
”Vi har en god personlig relation til vores investorer, som i høj grad deler vores værdier, og som har en stor personlig interesse i bæredygtigt tøj og produktion. Derudover stoler de på os som ejere og ledelse, og ved at vores egen tilgang til virksomheden og at vores egen strategi er en vindende formular. De kommer ikke for at ændre en hel masse, og det var meget tiltalende,” fortæller Christoffer Immanuel om begrundelsen for samarbejdet med de tre investorer, hvorefter han understreger, at de alle tre selvfølgelig også er meget stærke finansielle partnere at have.
Specifikke kræfter i søgelyset
Selvom alle tre investorer er valgt ud fra deres både strategiske kræfter og omfattende erhvervsnetværk, og alle bidrager med både viden og økonomi, er der alligevel forskel på, hvilke overvejelser, der har ligget til grund for de tre nye og meget forskellige samarbejdspartnere.
Hvor Johan Uggla er valgt på baggrund af et mere værdimæssigt grundlag, har Bumble Ventures og Nordic Eye blandt andet fået lov til at investere i Organic Basics, fordi de kan bidrage med viden og erfaring inden for online markedsføring og generel skalering – Nordic Eye i forhold til en kerne kompetence indenfor at arbejde med danske virksomheder på det amerikanske marked, og Bumble Ventures, der tidligere har investeret i ditto online og bæredygtige brand VIGGA, fordi de er eksperter i online trafik.
Men alligevel er Organic Basics ikke færdige med at lede efter eksterne kræfter:
”Vi er stadig på udkig efter nogen med en specifik modebranche-knowhow, med ambitionen om at skalere virksomheden som tøjbrand også. Vi har været i dialog med tidligere IC Company- og Minimum-folk, men vi har ikke fundet det rigtige match endnu,” fortæller medstifteren videre.
Organic Basics ejer stadigvæk majoriteten af virksomheden. De tre investorer stiller alle med en repræsentant til virksomhedens bestyrelse, hvorigennem de får en naturlig indflydelse – men ifølge Christoffer Immanuel er der tale om et samarbejde og dermed ikke en overgivelse af beslutningskræfter.
”Det har været vigtigt for os, at vi ikke har en masse forpligtelser overfor investorerne, men derfor kommer vi naturligt til at udvikle virksomheden i samarbejde. Det er en pardans,” afslutter han.