Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Zizzi: ”De tyske forbrugere forventer høj service”

Brandet har måtte justere strategien efter nabolandets høje standarder, fortæller Head of E-Commerce Erik Stengaaard-Pedersen om den nyligt åbnede webshop i Tyskland.
Brandet har måtte justere strategien efter nabolandets høje standarder, fortæller Head of E-Commerce Erik Stengaaard-Pedersen om den nyligt åbnede webshop i Tyskland.

Det danske plus-size brand Zizzi driver, foruden sine 116 butikker fordelt primært i Skandinavien, også en serie af webshops, der opererer selvstændigt på forskellige udenlandske markeder. Den 1. maj 2017 lancerede Zizzi herunder sin femte lokale webshop i Norge, foruden sine platforme i Danmark, Sverige, Finland og Holland, og allerede dengang udtrykte Head of E-Commerce Erik Stengaard-Pedersen, at næste land på ønskelisten var Tyskland.

”Tyskland er et interessant marked, men det er også et land hvor store online-forhandlere som for eksempel Zalando fylder rigtig meget. Derfor skal det også med i ligningen, hvorvidt vi kan matche deres service-niveau og deres leveringsbetingelser, hvis vi skal åbne der,” fortalte Erik Stengaard-Pedersen dengang til Fashion Forum.

Trods overvejelser og forbehold kunne det danske brand den 12. september i år endelig åbne de virtuelle døre til en helt ny og selvstændig webshop i Tyskland – et land, hvor brandet oplever en stor efterspørgsel og hvor der er et stigende plus-size segment. Men betyder det, at Zizzi har knækket koden i forhold til at kunne hamle op med andre – og større ­– lokale markedskræfter? Vi tog endnu en snak med Erik Stengaard-Pedersen for at høre mere om de overvejelser, der er gået forud for den nye, tyske satsning.

Mere end bare priskrig
Selvom kunderne og efterspørgslen er til stede, betyder det ikke, at indgangen til det tyske marked har været bekymringsfri for det danske plus-size brand.

”Tyskland er et marked der er præget af stor konkurrence på services, hvor for eksempel Zalando har kampagner med gratis fragt og retur, samt returnering i op til 365 dage. Vi arbejder ud fra en strategi om, at webshoppen skal være rentabel og det kræver en stor volumen at matche den service, og den har vi ikke endnu. Vi er ikke villige til at gå på kompromis med vores egen brandstrategi og priser, for at sælge flere varer,” fortæller Erik Stengaard-Pedersen og understreger, at det dog ikke udelukker, at Zizzi vil teste forskellige leveringsbetingelser af:

”Vi vil i perioder prøve at gøre både forsendelse og retur gratis, for at kunne se om det ændrer konverteringsraten. Hvis det er rentabelt for os, så vil vi selvfølgelig gerne implementere den service også” fortæller han videre.

Men hos Zizzi tror de på, at der er mange aspekter, der har betydning for, om en webshop kan fange forbrugernes opmærksomhed og som afgør, hvorvidt en kunde vælger at trykke ’køb’ på en online platform:

”Vi tror på, at forbrugerne hellere vil have et moderigtigt produkt af høj kvalitet, end bare gratis fragt og fri retur. Ved at etablere en lokal Zizzi-webshop, kan vi tilbyde de tyske kunder vores plus-size ekspertise og et større sortiment af vores egne produkter, samtidig med, at vi kan skabe en stærkere brandoplevelse,” siger Erik Stengaard-Pedersen.

De tyske forbrugere
Det er ikke kun på grund af store tyske konkurrenter som Zalando, at Zizzi har måtte gøre sig disse overvejelser i forbindelse med deres nye webshop. Ifølge Erik Stengaard-Pedersen er det også fordi, de tyske forbrugere adskiller sig fra andre forbrugere på flere parametre:

”Mange tyskere opfatter det som en selvfølge, at der er gratis fragt på webshops. Det er en forventning, som flere store onlineforhandlere har banet vejen for. Derudover oplever vi, at de tyske forbrugere er skeptiske for online-svindel, så derfor har vi blandt andet lavet en aftale med e-handelsgodkendelsen Trustmark – det er en validering af hjemmesiden, som er rigtig god at have, men det er også en omkostning, vi har skulle have med i budgettet,” siger han.

Derudover har Zizzi foretaget flere andre justeringer, for eksempel at tillade brugen af PayPal, som er en populær betalingstjeneste i landet, samt indgået samarbejde med DHL, der er betragtet som det mest gængse og tillidsvækkende fragtfirma blandt tyskerne.

”Vi er ikke blinde for, at pris er et afgørende parameter, men for os er det ikke altafgørende. Vi tror på, at både god kvalitet, trendforståelse og selvfølgelig en god pris er vigtige aspekter, hvis vi skal etablere en høj grad af brand-loyalitet,” afslutter Erik Stengaard-Pedersen.